وزیر دادگستری می‌گوید که دولت فدرال نمی‌تواند در مورد اصلاحات وثیقه خیلی بیشتر پیش برود

وزیر دادگستری کانادا می گوید که دولت فدرال نمی توانست با توجه به محدودیت های قانون اساسی اصلاحات پیشنهادی اخیر خود در قبال وثیقه را سخت تر کند.

در مصاحبه ای در رزماری بارتون زنده دیوید لامتی که روز یکشنبه پخش شد، گفت که دولت او در مورد نقض حق وثیقه کانادایی‌ها بر اساس منشور حقوق و آزادی‌ها، تنها فاصله بسیار کمی برای کار دارد.

لامتی به رزماری بارتون، خبرنگار سیاسی ارشد سی‌بی‌سی گفت: «پاسخ صادقانه من این است که فکر نمی‌کنم بتوانید جلوتر بروید».

او گفت: «کاری که ما در اینجا انجام داده‌ایم این است که مجموعه‌ای از جرایم بسیار محدود را هدف قرار می‌دهیم: تکرار مجرمان خشونت‌آمیز با سلاح، همراه با برخی جرایم با سلاح گرم».

با ماندن در آن خط بسیار بسیار باریک، احساس می‌کنیم که کاملاً با منشور مطابقت داریم، اما به تعدادی از نیازهای بسیار خاص نیز پاسخ می‌دهیم.» دولت لیبرال در اوایل دوران تصدی خود، در پاسخ به احکام دادگاه عالی کانادا، اصلاحات جامع تر وثیقه را اجرا کرد.

تماشا | وزیر دادگستری به قانون جدید اصلاح وثیقه می پردازد:

آیا طرح پیشنهادی لیبرال ها برای سیستم وثیقه به اندازه کافی پیش می رود؟

رزماری بارتون لایو با وزیر دادگستری فدرال دیوید لامتی در مورد اینکه چگونه لایحه C-48 می تواند سیستم وثیقه کانادا را تغییر دهد و اینکه آیا این تغییرات به اندازه کافی انجام می شود صحبت می کند.

قانون جدید، لایحه C-48، قوانین را تغییر می دهد تا گرفتن وثیقه را برای برخی از مجرمان متهم به جرایم خشونت آمیز شامل سلاح و کسانی که محکومیت های مشابهی در گذشته دارند، سخت تر کند. این کار را با اجرای یک ماده “معکوس مسئولیت” انجام می دهد.

در بیشتر موارد، دادستان ها باید نشان دهند که افراد متهم یا یک خطر فرار هستند، یا خطری برای مردم هستند یا اینکه برای جلوگیری از آزادی با وثیقه، برای “حفظ اعتماد به اجرای عدالت” به بازداشت نیاز است. بار معکوس بار را به دوش افراد متهم می اندازد.

لایحه جدید به درخواست انجمن های پلیس و نخست وزیران سراسر کشور پاسخ می دهد که از اتاوا خواسته اند اصلاحات را اعمال کند – به ویژه پس از قتل چندین افسر پلیس در ماه های اخیر.

لامتی گفت که این لایحه با رایزنی با گروه های سراسر کشور تهیه شده است. وی افزود که متعهد است مطمئن شود که تغییرات اصلاحی وثیقه عواقب منفی برای سیاه‌پوستان و بومیان و تلاش برای حل مسئله حضور بیش از حد آنها در سیستم عدالت کیفری ندارد.

مورد استقبال نخست وزیران، پلیس

طبق آمار کانادا، پس از یک دوره طولانی کاهش، جرایم خشونت آمیز از حدود سال 2014 در کانادا در حال افزایش بوده است.

این لایحه با طیف وسیعی از پاسخ ها مواجه شده است. اتحادیه ای که نماینده افسران RCMP است این اقدام را “گام اول خوب” نامید و انجمن روسای پلیس کانادا نیز از آن استقبال کرد.

انجمن آزادی های مدنی کانادا گفت: “ما معتقدیم که هر فرد در کانادا سزاوار این است که در جامعه خود احساس امنیت کند، اما این لایحه آن را محقق نخواهد کرد. حفاظت از حق وثیقه معقول و تضمین امنیت عمومی امکان پذیر است. دولت فدرال می تواند و باید بهتر از بیل C-48 عمل کند.”

کارن کوویکا، رئیس انجمن ایمنی عمومی منطقه نانایمو، در مصاحبه جداگانه‌ای که یکشنبه پخش شد به بارتون گفت که این لایحه “دلگرم کننده است، گامی در مسیر درست است… اما در سطح جامعه، مطمئن نیستم که چنین باشد. تغییر قابل توجهی ایجاد خواهد کرد.”

کوویکا گفت که برای رسیدگی به “هت تریک بحران های اجتماعی” که شامل اپیدمی مواد افیونی، کمبود مسکن مقرون به صرفه و سلامت روان می شود، باید اقدامات بیشتری انجام شود، هم در سیستم قضایی و هم در خدمات اجتماعی.

این لایحه به شدت توسط رهبر اپوزیسیون رسمی مورد انتقاد قرار گرفته است و او معتقد است که این لایحه به اندازه کافی پیش نمی رود و نگرانی های ایمنی کانادایی ها را برطرف نمی کند.

پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران، در روز سه‌شنبه، 2 مه 2023، در مجلس عوام در پارلمان هیل در اتاوا برمی‌خیزد.
پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران، که در 2 می در مجلس عوام نمایش داده شد، می‌گوید پیشنهاد اصلاحات وثیقه دولت نگرانی‌های ایمنی کانادایی‌ها را کاهش نخواهد داد. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران، رویکرد سخت‌گیرانه‌تری را برای وثیقه پیشنهاد کرده است که در آن افرادی که به خاطر جرایم خشونت‌آمیز محکوم می‌شوند و به اتهام جدیدی دستگیر می‌شوند، در طول دوره محاکمه و محکومیت احتمالی خود از وثیقه محروم می‌شوند.

او اوایل این هفته گفت: “نه وثیقه، و نه آزادی مشروط. این عقل سلیم است.”

«در سیاست‌های دستگیر و رهاسازی به بازنگری اساسی نیاز است [Prime Minister Justin] ترودو و وزیر در چند سال گذشته مطرح کردند. این مشکل را حل نخواهد کرد.”

با این حال، کارشناسان حقوقی، قانون اساسی بودن رویکرد پیشنهادی پویلیور را زیر سوال می برند.

نیکول مایرز، جامعه‌شناس دانشگاه کوئینز با تخصص در زمینه وثیقه و بازداشت پیش از محاکمه، اوایل این هفته به روزنامه کانادایی گفت: این ایده “کاملاً اصول اساسی سیستم عدالت کیفری ما را نادیده می‌گیرد.”