وزیر می‌گوید که در حال بررسی وظایف CBC است تا کمتر به تبلیغات وابسته شود

پابلو رودریگز، وزیر میراث فرهنگی، روز دوشنبه گفت که او شروع به بررسی دستور CBC و سرویس فرانسوی زبان آن رادیو-کانادا می کند و به دنبال راه هایی است که دولت بتواند بودجه پخش عمومی را تقویت کند تا بتواند کمتر به دلارهای تبلیغاتی متکی باشد.

او همچنین اشاره کرد که لایحه اخبار آنلاین پیشنهادی دولت لیبرال که در حال حاضر توسط کمیته سنا در حال بررسی است، می تواند کمک کند.

نامه دستوری او از نخست وزیر گفته است که هدف از ارائه پول بیشتر به CBC و Radio-Canada حذف تبلیغات در اخبار و سایر برنامه های امور عمومی است.

این امر CBC را شبیه بی بی سی می کند که در کانال های تلویزیونی داخلی خود در بریتانیا تبلیغات پخش نمی کند.

رودریگز گفت که سی‌بی‌سی از تصویب قانون خبر آنلاین، که به نام C-18 نیز شناخته می‌شود، سود مالی خواهد برد. این لایحه غول‌های فناوری را ملزم می‌کند که به شرکت‌های رسانه‌ای کانادایی برای پیوند دادن یا تغییر کاربری محتوای آنلاین خود به آنها پول بدهند.

افسر بودجه مجلس سال گذشته گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد وقتی لایحه اخبار آنلاین به قانون تبدیل شود، انتظار می‌رود کسب‌وکارهای خبری سالانه بیش از 300 میلیون دلار از پلتفرم‌های دیجیتال دریافت کنند.

رودریگز روز دوشنبه به کمیته میراث مجلس عوام گفت: «سی‌بی‌سی، مانند سایر مؤسسات، در نهایت از C-18 سود خواهد برد، بنابراین چیزی در آنجا وجود دارد».

پخش‌کننده‌های خصوصی این لایحه را ستایش کرده‌اند، زیرا استدلال می‌کنند که این لایحه زمینه رقابت بیشتری را در برابر غول‌های فناوری مانند گوگل و متا ایجاد می‌کند. این شرکت ها صنعت تبلیغات را مختل کرده اند و درآمد بیشتری از تبلیغات نسبت به رسانه های سنتی به ارمغان می آورند.

مردم وارد ساختمان CBC در تورنتو می شوند.
در طول انتخابات سال 2021، لیبرال‌ها با وعده پرداخت 400 میلیون دلار در طول چهار سال به CBC/Radio-Canada رقابت کردند. (ناتان دنت/ روزنامه کانادایی)

پیتر جولیان، نماینده NDP، پیشنهاد کرد که این می تواند کمک کند تا مقداری از پول تبلیغات آنلاین که اکنون در CBC و Radio-Canada صرف می شود، به رسانه های کوچکتر منتقل شود.

جولیان در مصاحبه‌ای در روز دوشنبه گفت: «لزوماً نمی‌گویم که اگر (CBC) اختیارات تقویت‌شده‌ای داشته باشد، و کمتر به تبلیغات متکی باشد، این امر مسلم است که این تبلیغات به آن بازیگران رسانه‌ای کوچک تعلق می‌گیرد.»

من مطمئناً امیدوارم که چنین باشد، اما فکر می‌کنم این واقعیت که C-18 وجود دارد می‌تواند به این معنی باشد که منابع بیشتری برای نهادهای کوچک روزنامه‌نگاری در دسترس است.»

آخرین گزارش مالی شرکت کرون نشان می‌دهد که CBC/Radio-Canada نزدیک به ۴۲۰ میلیون دلار از تبلیغات تلویزیونی و آنلاین در سال‌های 2021-2220 درآمد داشته است.

وعده انتخابات 2021

در طول انتخابات 2021، لیبرال‌ها قول دادند که 400 میلیون دلار در طول چهار سال به CBC/Radio-Canada ارائه کنند تا کمتر به تبلیغات خصوصی متکی باشد. پخش کننده گفته بود که برای حرکت به سمت یک مدل بدون آگهی به این مقدار نیاز دارد.

دموکرات‌های جدید می‌خواهند «در اسرع وقت» یک مأموریت جدید CBC را ببینند، زیرا معتقدند که مورد حمله قرار گرفته است، از جمله توسط رهبر محافظه‌کار پیر پولیور.

جولیان گفت: «این مهم است که دولت در ماه های آینده گامی به جلو بردارد.

کانادایی‌ها می‌خواهند یک CBC تقویت‌شده را ببینند که تنها از طریق این بررسی می‌تواند به دست آید.»

دولت لیبرال گفته است که می خواهد دستور CBC را برای رفع نیازهای مدرن کانادایی ها به روز کند.

این شامل حفاظت و ترویج زبان فرانسوی و فرهنگ فرانسوی زبان است. افزایش تولید اخبار ملی، محلی و منطقه ای؛ تقویت Radio-Canada International; گسترش برنامه نویسی بومی؛ و صادرات تلویزیون و فیلم کانادایی.

رودریگز نگفت چه زمانی می خواهد بررسی خود را از CBC/Radio-Canada به پایان برساند.

رودریگز پس از جلسه کمیته در روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: “ما زمان لازم را برای انجام آن صرف خواهیم کرد. این بسیار مهم است. مدت زیادی است که بررسی نشده است.”

برنامه محافظه کاران این است که از بودجه سالانه حدود 1 میلیارد دلاری CBC که بدون کاهش بودجه رادیو کانادا دریافت می کند، کاهش دهند.

یک سیاستمدار هنگام سخنرانی ژست می گیرد.
پیر پویلیور، رهبر حزب محافظه کار گفته است که بدون کاهش بودجه رادیو کانادا، تقریباً یک میلیارد دلار از بودجه سالانه CBC دریافت می کند. (اسپنسر کولبی/کانادین پرس)

راشل توماس، منتقد کانادایی Heritage در بیانیه‌ای رسانه‌ای گفت: «علاوه بر این، ما دفتر مرکزی CBC را می‌فروشیم و آن‌ها را به مسکن ارزان قیمت برای خانواده‌های کانادایی تبدیل می‌کنیم تا واقعاً از آن بهره ببرند.

تنها دولت محافظه کار عقل سلیم ما یک رسانه بی طرف را به خانه می آورد.»

این یک موضع سیاسی است که رودریگز در هنگام حضور در کمیته خود آن را “غم انگیز” توصیف کرد. او گفت که این پیام را می فرستد که “فرانکوفون های خارج از کبک می توانند به رادیو-کانادا دسترسی داشته باشند، اما آنگلوفون ها در کبک نمی توانند به CBC دسترسی داشته باشند.”

“سی‌بی‌سی/رادیو-کانادا یکی است. رئیس‌جمهور یکسان، هیئت مدیره یکسان، دفاتر مشابه، دوربین‌های مشابه استفاده می‌شود، میکروفون‌های مشابه استفاده می‌شود، اتاق‌های ویرایش یکسان استفاده می‌شود، و اغلب از همان روزنامه‌نگار استفاده می‌شود.” رودریگز گفت.

“پس چه زمانی دستمزد به آن شخص را نمی دهید؟ اگر همان روزنامه نگار به زبان فرانسوی سوالی می پرسد، اما بعد شروع به پرسیدن به زبان انگلیسی می کند، پرداخت پول به آن روزنامه نگار را متوقف می کنید و می گویید “نه ما از شما حمایت نمی کنیم؟” هیچ معنایی ندارد.”

برای حمایت بیشتر از این نهاد، دولت لیبرال اخیراً اهمیت پخش عمومی را در لایحه خود برای به روز رسانی قانون زبان های رسمی، که اخیراً مجلس تصویب کرده و در حال حاضر در سنا مورد مطالعه قرار گرفته است، قید کرده است.

این لایحه کارهایی را که CBC/Radio-Canada در حفظ دو زبان رسمی کانادا انجام می دهد، مشخص می کند – خطی که محافظه کاران سعی کردند در مرحله کمیته خود حذف کنند.


این داستان با کمک مالی انجمن مطبوعاتی کانادا و متا تهیه شده است که در روند تحریریه دخالتی ندارد.