ویندزور، مردی که به قتل غیرعمد محکوم شده بود، پس از حکم دادگاه عالی آزاد شد

مردی در ویندزور، آنت.، که به قتل غیرعمد در تیراندازی مردی در لندن، اونت.، در سال 2015 محکوم شده بود، پس از حکم دادگاه عالی کانادا آزاد شد.

دادگاه می گوید که این محکومیت را لغو می کند زیرا محاکمه دیا حنان بیش از حد طول کشیده است.

هانان توسط هیئت منصفه در دادگاه عالی ویندزور در نوامبر 2019 در قتل الکسجی گوژاوین مجرم شناخته شد. او در مارس 2020 به 15 سال زندان محکوم شد.

هدی نجر، مادر حنان در زمان صدور حکم، با گریه به خبرنگاران گفت: پسرم گناهی ندارد، باور کنید.

در 17 آوریل، دادگاه عالی تصمیمی مبنی بر لغو محکومیت حنان به دلیل نقض حق منشور او برای محاکمه در مدت معقول صادر کرد. دادگاه همچنین دستور توقف رسیدگی به این پرونده را صادر کرد.

سامان ویکراماسینگ، وکیل تورنتویی او گفت: «خب، من احساس می‌کنم که مدت زیادی است که عدالت در راه است.

“این درخواستی بود که خیلی قبل از محاکمه او در محاکمه مطرح شد. به نظر من، اگر قانون در آن زمان رعایت می شد، هیچ گزینه ای جز اعطای توقف رسیدگی به او وجود نداشت.”

یک افسر پلیس در خارج از صحنه در خیابان اوک 187، جایی که دیا حنان در دسامبر 2015 به دو نفر شلیک کرد و یکی را کشت.
در دسامبر 2015، یک افسر پلیس خارج از صحنه در خیابان اوک 187 در ویندزور، انتاریو، در دسامبر 2015 قدم می‌زند. دو نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و یک نفر جان باخت. (Dale Molnar/CBC)

به جز در شرایط خاص، افراد حق محاکمه در دادگاه عالی را در مدت 30 ماه پس از متهم شدن بر اساس مقرراتی به نام R. v. Jordan دارند. این بر اساس پرونده ای است که در آن مردی متهم به 14 جرم مواد مخدر است که بیش از چهار سال منتظر محاکمه او بود. دادگاه عالی در آن زمان حکم داد که به دلیل طولانی شدن پرونده، حقوق او نقض شده است.

محاکمه حنان در ابتدا برای نوامبر 2018 برنامه ریزی شده بود. به دلیل تاخیرها، دو طرف توافق کردند که در سقف R. v. Jordan در فوریه 2019 قرار داشت. با این حال، ولیعهد دادگاه را تا اکتبر 2019 به تعویق انداخت و از سقف آن فراتر رفت.

روز جمعه، منتشر شد که قضات دیوان عالی، سوزان کوته و مالکوم رو، حکم دادند که قاضی کرک مونرو در تصمیم گیری درباره آنچه «شرایط استثنایی انتقالی» در مورد این پرونده اعمال می شود، اشتباه کرده است.

پرونده های انتقالی مواردی هستند که در آنها یک فرد قبل از اجرایی شدن قوانین اردن در سال 2016 متهم شده است. حنان در سال 2015 متهم شد. اما دیوان عالی حکم داد که چون طرفین آگاهانه محاکمه اولیه را در سقف 30 ماهه برنامه ریزی کرده بودند، آنها این کار را انجام ندادند. به دولت قانونی قبل از اردن تکیه کنید.

آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که طرفین “زمان کافی برای انطباق با چارچوب اردن” دارند.

تاج نیز در توضیح به دلیل ایجاد تاخیر که منجر به نقض حق حنان برای محاکمه سریع شد، مشخص شد. شب قبل از شروع دادگاه، شاهد اصلی تاج تصمیم گرفت که شهادت ندهد.

تاج نیز شواهد جدیدی را فاش کرد. این امر محاکمه را به تاخیر انداخت، اما حنان درخواست کرد که فقط با یک قاضی ادامه یابد. تاج نپذیرفت که منجر به عدم برگزاری محاکمه برای تقریبا یک سال دیگر شد.

قاضی‌های کوته و روو نوشتند: «اگر تصمیم ولیعهد نبود، محاکمه در سقف برگزار می‌شد.

ویکراماسینگه گفت که این تصمیم “به شرکت کنندگان در سیستم قضایی – تاج و تخت، وکیل مدافع و قضات – اجازه می دهد تا دید روشنی از آنچه اردن در مورد مواردی مانند تاخیر در دفاع به میان می آید و همچنین اعمال صلاحدید در چارچوب قانون به میان می آید داشته باشند. حق بخش 11B منشور.”

Wickramasinghe می گوید Hanan در 17 آوریل آزاد شد و در ویندزور زندگی می کند.

او می گوید که حنان از تصمیم دادگاه عالی استقبال می کند اما می گوید که محاکمه از ابتدا نباید برگزار می شد و زمان زیادی تلف شد.

حنان به دلیل توقف رسیدگی، دیگر با پیگرد قانونی مواجه نیست.