پروازهای امدادی سودان کانادا به دلیل مشکلات مکانیکی متوقف شد، حادثه تیراندازی با هواپیمای ترکیه

آنیتا آناند وزیر دفاع کانادا و امور جهانی کانادا گفتند که دو پرواز تخلیه کانادا اواخر روز جمعه پس از لغو دو پرواز قبلی برای بیرون کشیدن کانادایی ها از منطقه جنگی، به سلامت از خارطوم خارج شدند.

آناند در توییتی گفت ارتش کانادا تا زمانی که شرایط اجازه دهد آماده انجام پرواز خواهد بود.

یکی از پروازهای برنامه ریزی شده کانادا برای تخلیه به سودان در اوایل روز جمعه در کشور مجاور جیبوتی با مشکل مکانیکی مواجه شد و باید پاکسازی می شد.

دومین پرواز کانادایی که شامل یک ترابری C-130J Hercules بود، پس از شلیک یک هواپیمای امدادی ترکیه توسط یکی از طرفین درگیر لغو شد.

این مشکلات تنها یک روز پس از آغاز ماموریت بشردوستانه مورد انتظار کانادا در این کشور شرق آفریقا که اکنون در بحبوحه آتش بس متزلزل بین دو جناح متخاصم است، پدیدار شد.

کانادا پروازهای تخلیه خود را از جیبوتی انجام داده است. دو هواپیما به ماموریت اختصاص داده شده است.

آناند که اوایل روز جمعه علناً صحبت کرد، نگفت که C-130J در کجا با مشکلات مکانیکی خود مواجه شده است یا ماهیت مشکل چیست.

آناند در یکی از رسانه‌های موجود در دارتموث، NS به خبرنگاران گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که این اتفاق به‌طور ایمن رخ می‌دهد و این مسئله در حال حاضر روی میز است.

سازمان دیده بان: وزیر دفاع به روز رسانی در مورد تلاش های تخلیه

وزیر دفاع می گوید حدود 250 کانادایی از سودان تخلیه شدند

آنیتا آناند وزیر دفاع ملی می گوید کانادا سه هواپیما در منطقه دارد و پروازها در اسرع وقت از سر گرفته می شود.

کانادایی ها و سایر اتباع خارجی پس از وقوع خشونت در هفته گذشته بین ارتش این کشور آفریقای شرقی و یک نیروی شبه نظامی، گرفتار درگیری های داخلی سودان شده اند.

کانادایی‌هایی که روز جمعه در فرودگاه منتظر بودند، گفتند که اکثر اوقات با آب یا غذای کمی و تقریباً هیچ اطلاعاتی در بیرون رها می‌شوند.

صفیه مصطفی، که در سنت کاترینز، آنتونیت بزرگ شده است، اما اکنون در کلگری زندگی می کند، گفت: «ارتش بریتانیا کسانی هستند که غذا، آب و هر چیز دیگری را که مردم به آن نیاز دارند، فراهم کرده اند. “آنها واقعاً بسیار مفید بوده اند. آنها به مردم کمک می کنند تا چمدان هایشان را به عقب و جلو ببرند.”

صفیه مصطفی از کلگری به سی‌بی‌سی نیوز گفت که پرسنل نظامی کانادایی که به تلاش‌های تخلیه در سودان کمک می‌کنند، غرق شده‌اند.
صفیه مصطفی از کلگری به سی‌بی‌سی نیوز گفت که پرسنل نظامی کانادایی که به تلاش‌های تخلیه در سودان کمک می‌کنند، غرق شده‌اند. (سی بی سی نیوز)

مصطفی گفت که تعداد انگشت شماری از پرسنل نظامی کانادایی روی زمین “تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با ما انجام می دهند”، اما به نظر می رسید که آنها استرس دارند.

او گفت: «فکر می‌کنم بسیاری از آن‌ها خارج از کنترل آنهاست.

شکنندگی آتش بس سودان روز جمعه با گزارش هایی مبنی بر اینکه یک هواپیمای تخلیه ترکیه در یک پایگاه هوایی در خارج از خارطوم پایتخت سودان هنگام فرود مورد هدف قرار گرفت، مورد تاکید قرار گرفت.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد به کسی آسیب نرسیده است و این هواپیما به سلامت در وادی سیدنا فرود آمده و در حال بررسی است.

ارتش سودان شبه‌نظامیان گروه «نیروهای پشتیبانی سریع» را مسئول حمله به هواپیمای ترکیه دانست. RSF این اتهام را رد کرد و گفت که به آتش بس بشردوستانه تمدید شده متعهد است.

دو طرف اواخر روز پنجشنبه با تمدید سه روزه آتش بس خود که قرار بود منقضی شود، موافقت کردند.

گذشته از نگرانی در مورد امنیت، آناند گفت که وضعیت باند فرودگاه نظامی سودان منبع نگرانی فزاینده ای برای کانادا و متحدانش است.

او گفت: «زمین در فرودگاه بسیار ناهموار است و مستلزم ارزیابی مستمر مقامات ما همراه با متحدانمان است که هواپیماها بتوانند با خیال راحت پرواز کنند.»

اواخر روز جمعه، یک مقام ارشد دفاعی در اتاوا گفت که پنجره تخلیه هوایی از سودان به سرعت در حال بسته شدن است و گزینه‌هایی برای Global Affairs در حال توسعه است تا کانادایی‌ها را از زمین به بندر سودان برسانند – جایی که یک کشتی جنگی کانادایی، یک کشتی تدارکاتی و متحدانش. کشتی ها منتظرند

اما این شامل یک سفر پرمخاطره 800 کیلومتری در طول آتش بسی است که به سختی برقرار است.

ژنرال بازنشسته دنیس تامپسون، فرمانده سابق نیروهای ویژه، گفت: «دو نظامی درگیر، ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، احتمالاً از نظر فرماندهی و کنترل آنچنان که ما می‌خواهیم تحت کنترل نیستند.» اگرچه ممکن است آتش‌بس برقرار باشد، اما لزوماً به این معنا نیست که سربازان حاضر در زمین پیام را دریافت می‌کنند.»

اداره امور جهانی کانادا می گوید تا کنون بیش از 300 کانادایی تخلیه شده اند.