پروژه جذب کربن در دریاچه سرد امپریال اویل تا قبل از سال 2030 اجرا خواهد شد

شرکت امپریال اویل می‌تواند تا اواسط این دهه شروع به تزریق و ذخیره گازهای گلخانه‌ای مضر CO2 از عملیات دریاچه سرد خود کند – خیلی قبل از تکمیل خط انتقال عظیم جذب و ذخیره کربن که برای شن‌های نفتی کانادا پیشنهاد شده است. .

امپریال – که روز جمعه گزارش داد در سه ماهه اول خود 1.25 میلیارد دلار درآمد داشته است، در مقایسه با 1.17 میلیارد دلار در سه ماهه مشابه در سال گذشته – یکی از اعضای Pathways Alliance است، کنسرسیومی از شرکت های نفت و گاز که متعهد شده است 16.5 میلیارد دلار برای یک شرکت عظیم هزینه کند. شبکه جذب و ذخیره کربن در شمال آلبرتا ساخته می شود.

این پروژه محور تعهد مشترک شرکت‌های نفتی برای رسیدن به انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر خالص از تولید تا سال 2050 است. این پروژه شامل ساخت یک خط لوله به طول 400 کیلومتر است که CO2 جذب شده را از بیش از 20 تاسیسات ماسه‌های نفتی منتقل کرده و آن را جابه‌جا می‌کند. به یک مرکز پیشنهادی در منطقه دریاچه سرد آلبرتا برای ذخیره سازی ایمن زیرزمینی.

این خط همچنین برای سایر صنایع در منطقه که علاقه مند به جذب و ذخیره CO2 هستند در دسترس خواهد بود.

گروه Pathways هنوز متعهد به ادامه این پروژه نشده است، اگرچه گفته است که قصد دارد تا اوایل پاییز امسال برای تایید مقررات برای خط لوله کربن خود درخواست دهد.

دولت آلبرتا قبلاً درخواست گروه Pathways را برای تخصیص فضای ذخیره‌سازی زمین‌شناسی در آن منطقه برای ارزیابی بیشتر تأیید کرده است، اگرچه تأیید نهایی هنوز صادر نشده است.

اما مدیر مالی امپریال، دن لیون، روز جمعه در یک کنفرانس تلفنی با تحلیلگران گفت که این شرکت از نظر جغرافیایی و زمین شناسی مزیت دارد که در جذب و ذخیره کربن زودهنگام حرکت کند، زیرا نزدیکی عملیات دریاچه سرد به هاب جداسازی برنامه ریزی شده است. .

این بدان معناست که این شرکت می تواند شروع به جذب کربن از تاسیسات Cold Lake و تزریق آن به هاب زودتر کند، در حالی که سایر شرکت ها باید تا تکمیل شبکه حمل و نقل منتظر بمانند.

“به همین دلیل، ما پیش بینی می کنیم که دریاچه سرد CCUS ما باشد [carbon capture and storage] پروژه، اولین پروژه ضبط ما، در آن منطقه دریاچه سرد خواهد بود.”

ما فکر می‌کنیم که می‌تواند یکی از اولین پروژه‌ها برای کل Pathways Alliance باشد، به دلیل نزدیکی مزیت به هاب.

امپریال که تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری در پروژه جذب کربن دریاچه سرد نگرفته است، گفت که قصد دارد کار مهندسی و طراحی را در سال جاری با تاریخ راه اندازی هدفمند در اواسط تا اواخر دهه آغاز کند.

شبکه اتحاد مسیرها

کل شبکه جذب کربن اتحاد Pathways، اگر ادامه یابد، یکی از بزرگترین شبکه‌های جذب کربن در جهان خواهد بود. Pathways Alliance می‌گوید که می‌تواند انتشار خالص دی اکسید کربن را تا سال 2030 حدود 10 میلیون تن در سال از 14 تأسیسات اولیه برای استفاده از این سیستم کاهش دهد.

بخش نفت و گاز آلبرتا بزرگترین آلاینده این کشور است و در حالی که شرکت های شن و ماسه نفتی موفق به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در هر بشکه شده اند، مجموع انتشار گازهای گلخانه ای از سال 2005 به دلیل افزایش تولید بیش از دو برابر شده است.

طرح خالص صفر خود دولت فدرال شامل یک هدف موقت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کانادا به میزان حداقل 40 تا 45 درصد کمتر از سطح سال 2005 تا سال 2030 است – هدف و چارچوب زمانی که صنعت نفت و گاز از مدت ها پیش غیرواقعی است.

با این حال، لیون گفت که گروه Pathways هنوز امیدوار است بتواند خط لوله انتقال کربن را قبل از هدف 2030 راه اندازی و راه اندازی کند.

او گفت: “هنوز کار زیادی برای انجام دادن برای تعریف کامل همه الزامات نظارتی، حمایت مالی مورد نیاز وجود دارد… ما هنوز راه هایی در پیش داریم، هم با دولت فدرال و هم با دولت استانی.” .

“اما ما هنوز خوشبین هستیم که این خط اصلی می تواند قبل از سال 2030 ساخته و عملیاتی شود، همچنین پروژه های بسیاری که به آن متصل هستند. و این بدیهی است که یک عامل کلیدی برای کمک به کشور در دستیابی به اهداف آب و هوایی خود است.”

امپریال روز جمعه سود سه ماهه خود را افزایش داد و گفت که اکنون سود سه ماهه 50 سنت برای هر سهم پرداخت خواهد کرد که از 44 سنت برای هر سهم افزایش یافته است.

افزایش پرداخت به سهامداران در حالی صورت می گیرد که شرکت می گوید سود آن در سه ماهه منتهی به 31 مارس به 2.13 دلار به ازای هر سهم رقیق شده رسیده است که نسبت به 1.75 دلار به ازای هر سهم رقیق شده در سال گذشته افزایش یافته است.

مجموع درآمد و سایر درآمدها به 12.12 میلیارد دلار رسید که نسبت به 12.69 میلیارد دلار در سه ماه اول سال 2022 کاهش یافت.

میانگین تولید 413 هزار بشکه نفت ناخالص در روز بود که از 380 هزار بشکه در سه ماهه مشابه سال گذشته افزایش داشت.

در همین حال، با افزایش بهره برداری از ظرفیت پالایشگاه ها به 96 درصد در مقایسه با 93 درصد در سال گذشته، تولید پالایشگاه ها به طور متوسط ​​417000 بشکه در روز بود که نسبت به 399000 بشکه در سال گذشته افزایش یافت.