پلیس مغلوب هائیتی باید حتی بیشتر برای خودروهای زرهی کانادایی صبر کند

تأخیر دیگر در تحویل خودروهای مقاوم در برابر مین (MRAP) به هائیتی به این معنی است که پلیس هائیتی باید حتی بیشتر منتظر خودروهایی باشد که به شدت به آنها نیاز دارند تا از نیروی رو به کاهش خود در برابر باندهای بی رحم و مسلح هائیتی محافظت کنند.

سازنده برای CBC News تایید کرده است که اولین تاریخ تحویل بالقوه 3 می است – و ممکن است تغییر کند.

INKAS مستقر در میسیساگا قراردادی را برای تحویل 18 خودروی زرهی به هائیتی امضا کرد. تاریخ تحویل قرارداد متعاقباً به آخرین روز سال 2022 تمدید شد. اما تا آن تاریخ، تنها 6 MRAP تحویل داده شده بود.

از آن زمان، سه نفر دیگر توسط نیروی هوایی کانادا به جزیره منتقل شدند. نیمی از قرارداد هنوز محقق نشده است.

پلیس تابوت های سه افسر پلیس را که در 31 ژانویه 2023 در پورتو پرنس، هائیتی در حین انجام وظیفه کشته شدند، منتقل می کند. این افسران در روز 20 ژانویه در کمین اعضای باند در پایتخت کشته شدند.
پلیس تابوت های سه افسر پلیس را که در 31 ژانویه 2023 در پورتو پرنس، هائیتی در حین انجام وظیفه کشته شدند، منتقل می کند. این افسران در روز 20 ژانویه در کمین اعضای باند در پایتخت کشته شدند. (اودلین جوزف/آسوشیتدپرس)

اگرچه نخست وزیر جاستین ترودو در هنگام بحث در مورد کمک کانادا به هائیتی به طور مکرر از این وسایل نقلیه یاد کرده است، اما آنها هدیه ای از کمک کانادا نیستند. در عوض، آنها موضوع یک قرارداد تجاری با یک شرکت خصوصی کانادایی هستند و دولت هائیتی هزینه کامل تجهیزات را پرداخت می کند.

اتاوا هواپیمای سنگین C17 Globemaster ارتش را برای انتقال سریع وسایل نقلیه به پلیس ملی هائیتی به محض در دسترس قرار داده است.

دولت هائیتی انگشت اشاره را نشان می دهد

تأخیرها باعث ایجاد تنش بین کانادا و هائیتی و بین دولت هائیتی و پلیس ملی هائیتی شده است که خود را در سمت بازنده جنگ با باندهای مسلح به شدت مسلح که بخش عمده ای از پایتخت پورتو پرنس را تسخیر کرده اند، می بینند.

مارس 2023 بدترین ماه بحران اخیر از نظر قتل، آدم ربایی و قلمرو از دست رفته تحت کنترل باندها بود.

کودکی پس از ترک مدرسه در میان خشونت‌های گروهی در پورتو پرنس، هائیتی در 3 مارس 2023، در حالی که به دنبال پوشش می‌گردد، اشاره می‌کند.
کودکی پس از ترک مدرسه در میان خشونت‌های گروهی در پورتو پرنس، هائیتی در 3 مارس 2023، در حالی که به دنبال پوششی می‌گردد، اشاره می‌کند. (رالف تدی ارول/رویترز)

باندها به اسلحه هایی با قدرت تا کالیبر 50 دسترسی دارند، در حالی که پلیس هائیتی به شدت به تعداد معدودی خودروهای زرهی وابسته است.

ماه گذشته، سرپرست وزیر دادگستری این کشور، املی پروفت-میلسه، INKAS را متهم کرد که به شرایط قرارداد خود احترام نمی گذارد.

Prophète-Milcé به رادیو Magik 9 هائیتی گفت: «تامین کننده به قول خود عمل نکرد.

سازنده پاسخ می دهد

INKAS به این انتقاد با توبیخ تند و تند رسانه های هائیتی پاسخ داد.

مارگاریتا سیمکین، رئیس هیئت مدیره، نوشت: «ما از اینکه متوجه شدیم برخی از خبرگزاری ها در هائیتی بر این باورند که مجوز رایگان برای انتشار دروغ های زشت در مورد سازمان ما، در مورد فعالیت های ما و مهمتر از همه در مورد تعهدات ما دارند، ناراحتیم.

“ما همیشه سعی کرده‌ایم که به مردم هائیتی و پلیس ملی هائیتی کمک کنیم، نه در حد توان خود، بلکه بسیار فراتر از آن.

“با فلج شدن تولید به دلیل اختلال در زنجیره تامین جهانی، که بر هر خودروساز بزرگ تاثیر می گذارد، ما با حرکات حسن نیت از مسیر خود خارج شده ایم – چندین نفربر زرهی اضافی، خودروهای زرهی، پهپادهای پیشرفته و چندین مورد، تعهدات آموزشی طولانی مدت، و همچنین تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه برای پلیس ملی هائیتی – همه به صورت رایگان برای کشور هائیتی.

«هر دو «روزنامه‌نگار»، مفسر نیمکت و سیاستمداری که تلاش می‌کنند از موضوعاتی به‌منظور افزایش سرمایه سیاسی خود یا شاید رقصیدن با ریسمان اربابان جنایت‌کار خود، از موضوعات فوق‌الذکر به راحتی نادیده گرفته می‌شوند.»

سیمکین همچنین گزارش های هائیتی مبنی بر اینکه INKAS به طور کامل و پیش از این برای وسایل نقلیه پرداخت شده است را رد کرد. او اصرار داشت که شرکت در قرارداد ضرر کرده است.

مشکلات زنجیره تامین

مقامات شرکت INKAS در اوایل سال جاری در صحبت با CBC News مشکلات زنجیره تامین را دلیل اصلی عدم رعایت شرایط قرارداد ذکر کردند.

یوجین گرشتاین، شریک INKAS، گفت: “جنگ در اوکراین بر تولیدکنندگانی مانند فولکس واگن آئودی تاثیر گذاشته است. مشخص شد که سیم کشی بسیاری از خودروهایی که فولکس واگن آئودی تولید می کند، در اوکراین ساخته شده اند.”

“بیشتر اوقات، یک وسیله نقلیه آماده است، اما فاقد بخشی است که ممکن است 100 دلار ارزش داشته باشد، مانند یک سنسور. بدون آن سنسور، خودرو نمی تواند کار کند.

مردم خانه های خود را ترک می کنند تا در 23 مارس 2023 از درگیری بین باندهای مسلح در منطقه Diegue Petion-Ville، هائیتی جلوگیری کنند.
مردم خانه های خود را ترک می کنند تا در 23 مارس 2023 از درگیری بین باندهای مسلح در منطقه Diegue Petion-Ville، هائیتی جلوگیری کنند. (اودلین جوزف/آسوشیتدپرس)

برای مثال، در مورد ما، سنسورهای سرعت انتقال یکی از مسائلی بود که ما با آن مواجه شدیم.

ما تمام تلاش خود را برای سرعت بخشیدن به فرآیند تولید انجام می دهیم. ما قطعات مورد نیاز را از همه جا، از سراسر جهان تهیه می کنیم… به صورت شبانه روزی در شیفت کاری کار می کنیم. بخش تدارکات ما در حال تعقیب قطعات در سراسر جهان است.

“این یک مبارزه سنگر است که سعی می کند قطعاتی را بدست آورد که شخص دیگری در تلاش برای بدست آوردن آن است.”

“مشکلات بیشتر”

Gerstein به CBC News گفت که این شرکت برای غلبه بر این مشکلات کار می کند و انتظار دارد MRAP های بیشتری را تا پایان ماه مارس تحویل دهد.

وقتی این اتفاق نیفتاد، گرشتاین به CBC گفت که تاریخ احتمالی بعدی تحویل این ماه خواهد بود.

او در ایمیلی گفت: «ما با مشکلات بیشتری مواجه شده‌ایم – تاریخ تخمینی در این فاصله زمانی بیشتر به اواسط آوریل است.

“ما تصمیم گرفته‌ایم کل آرایه الکتریکی را با دست بازسازی کنیم. از آنجا که کمبود روی کانکتورهای واقعی نیز تاثیر می‌گذارد (که بسیار منحصر به فرد هستند)، ما در حال حذف کانکتورهای کارخانه از مواردی مانند سرعت‌سنج و اضافه کردن یک سبک متفاوت و در دسترس هستیم و سپس تکه تکه طرف دیگر را به هر مهار اضافه کنید.»

اما INKAS اکنون تحویل تخمینی بعدی را دوباره به تاخیر انداخته است.

گرشتاین در ایمیلی گفت: “ما دچار شکست شده ایم – برخی از مواردی که قصد استفاده از آنها را داشتیم و به آنها نیاز داشتیم هنوز گم شده اند.” “ما یک استراتژی جایگزین را به کار گرفتیم، با این حال، باز هم به زمان تحویل از سوی تامین کنندگان خارجی خلاصه می شود.

“چهار وسیله نقلیه تا 3 می آماده خواهند شد. سه خودروی بعدی تا 24 می و سپس 3 خودروی آخر تا 14 ژوئن آماده خواهند شد.”