چرا تغییرات آب و هوایی ممکن است شما را در مورد خوردن صدف خام در تابستان امسال دو بار فکر کنید؟

از آنجایی که هوا گرم می شود و کانادایی ها شروع به فکر کردن به تعطیلات ساحلی، سفر به ساحل یا حتی صرف شام در پاسیو رستوران می کنند، برخی نگران هستند که باکتری به نام ویبریو می تواند یک غذای مورد علاقه تابستانی را از بین ببرد.

اگر صدف‌ها تحت تأثیر ویبریو قرار گیرند – به‌ویژه صدف‌های خام – می‌توانند باعث بیماری‌های جدی دستگاه گوارش شوند. اگرچه ویبریو یک تهدید جدید نیست، کارشناسان می گویند تغییرات آب و هوایی باعث گسترش آن شده و آن را به یک نگرانی فزاینده تبدیل می کند.

آیا این بدان معناست که شما باید صدف خام را برای همیشه کنار بگذارید؟ در حالی که برخی در رسانه های اجتماعی ادعاهایی را به اشتراک می گذارند که ویبریو می تواند باعث نکروز و حتی مرگ شود، کارشناسان ایمنی مواد غذایی مانند دیو لاو می گویند حقیقت چندان ترسناک نیست، اما مردم همچنان باید مراقب باشند.

لاو، یک دانشمند ارشد در مرکز جانز هاپکینز برای آینده ای قابل زندگی، می گوید وقتی صحبت از خوردن غذاهای دریایی خام می شود، خطراتی وجود دارد که کانادایی ها مجبور به وزن کردن هستند.

بنابراین اگر می‌خواهید در ماه‌های آینده به خوردن صدف‌ها بپردازید، در اینجا نکاتی در مورد اینکه چگونه می‌توانید با خیال راحت این کار را انجام دهید و مراقب چه مواردی باشید، آورده شده است.

ویبریو چیست؟

ویبریو باکتری های طبیعی هستند که در دریا زندگی می کنند. انواع مختلفی از آنها وجود دارد، اما یکی از مواردی که بیشتر در مورد صدف ها و بیماری های ناشی از غذا به آن اشاره می شود، ویبریو پارهمولیتیکوس است.

در حالی که این شکل از ویبریو برای همیشه وجود داشته است، Love می‌گوید که در آب گرم رشد می‌کند و با تغییر آب و هوا باعث افزایش دمای آب می‌شود، میزان ویبریو نیز افزایش می‌یابد.

او گفت: «همچنین در مکان‌هایی که ویبریو زندگی می‌کند، از نظر جغرافیایی نیز در حال افزایش است. بنابراین، ویبریو اکنون در نقاطی از جهان که قبلا ویبریو ندیده‌اند، پخش می‌شود.

صدف تازه صید شده PEI با جلبک دریایی.
صدف هایی مانند این صدف های تازه صید شده از PEI، با صاف کردن پلانکتون از آب تغذیه می کنند. آنها علاوه بر غذا، جلبک‌ها و باکتری‌ها از جمله ویبریو را نیز به دام می‌اندازند که به گفته کارشناسان در آب‌های گرم‌تر ناشی از تغییرات آب و هوایی رشد می‌کند. (بریتانی اسپنسر/سی‌بی‌سی)

صدف ها بخشی از گروهی از حیوانات به نام فیلر فیدر هستند – آنها با صاف کردن پلانکتون از آب تغذیه می کنند، اما فیلترهای آنها همچنین می تواند جلبک ها و باکتری ها را به دام بیندازد.

لاو گفت: “آنها غذا و همچنین ویبریو را جمع می کنند.” اگرچه صدف‌ها و صدف‌ها نیز تغذیه‌کننده فیلتر هستند، اما او می‌گوید که تمرکز اغلب روی صدف‌ها است، زیرا معمولاً به‌صورت خام خورده می‌شوند.

گوش کن | تغییرات آب و هوایی باعث هل دادن ویبریو به شمال می شود:

صبح اطلاعات – NS10:27گرم شدن اقیانوس‌ها، صدف‌هایی را که باکتری‌هایی را در خود جای داده به سمت شمال هل می‌دهند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گرم شدن دمای اقیانوس‌ها چیزی به نام «باکتری ویبریو» را به سمت شمال سوق می‌دهد و با خود قرار گرفتن در معرض بیماری‌های گاهاً کشنده برای مصرف‌کنندگان صدف را به همراه می‌آورد. چارلز پردی، Bay Enterprises را اداره می کند. تام اسمیت مدیر اجرایی است

ویبریوز چیست؟

طبق بهداشت کانادا، خوردن صدف خام یا نیم پز حاوی ویبریو می تواند باعث عفونتی به نام ویبریوز شود.

این بیماری بیشتر از طریق غذا منتقل می شود، اما می تواند در نتیجه قرار گرفتن زخم باز در معرض آب آلوده به ویبریو نیز باشد.

بر اساس بهداشت کانادا، شما می توانید توسط موارد زیر آلوده شوید:

  • خوردن صدف خام یا نیم پز، به ویژه صدف.
  • نوشیدن آب آلوده
  • قرار دادن زخم های باز در معرض آب نمک یا آب شور (محل تلاقی آب شیرین و نمک)، غذاهای دریایی خام یا آب غذاهای دریایی.
  • ماهیگیری در آبهای ساحلی و مصب دریایی.
  • صدف تکان دهنده

علائم اغلب 24 ساعت پس از مواجهه ظاهر می شود و می تواند شامل اسهال، گرفتگی شکم، حالت تهوع، استفراغ و سردرد باشد.

لاو توضیح داد: “بیشتر مردم آن را مانند مسمومیت غذایی تصور می کنند.”

یک صدف خلیج مراشین روی یک تخته لرزان به همراه یک چاقوی صدف تصویر شده است.
یک صدف ترک خورده از خلیج Merasheen در NL به گفته Health Canada، افراد همچنین می توانند با تکان دادن صدف هایی که حاوی این باکتری هستند به ویبریو آلوده شوند. (جین آدی/سی بی سی)

چگونه از بیمار شدن جلوگیری کنم؟

لاو گفت: «دیدن باکتری ویبریو با چشم غیرمسلح غیرممکن است.

به گفته Health Canada، غذاهای حاوی ویبریوز حتی ممکن است بو و طعم طبیعی داشته باشند، بنابراین کلید اجتناب از آن در دانستن این است که غذاهای دریایی از کجا و چگونه تهیه می شوند.

عشق پیشنهاد می‌کند صدف‌ها را با حرارت بالا بپزید، یا با سرخ کردن، آب‌پز کردن یا پختن آن‌ها. و اگر صدف می‌خرید، چه از رستوران یا فروشگاه، او می‌گوید که باید بخواهید برچسب روی کیسه را ببینید.

وی گفت: هر کیسه صدف باید برچسبی داشته باشد که محل برداشت و تاریخ برداشت آن را مشخص کند. “این به شما امکان می دهد بدانید که به روشی ایمن و مسئولانه برداشت شده است.”

لاو خاطرنشان می کند که غذاهای دریایی باید فوراً در یخچال نگهداری شوند و تا زمان مصرف در یخچال نگهداری شوند. او توصیه می کند صدف خام را بیش از هفت تا 10 روز از تاریخ برداشت آنها نخورید.

آیا خوردن صدف خام بی خطر است؟

به گفته لاو، خوردن صدف خام بسیار خطرناک تر از خوردن صدف پخته است، اما این در مورد هر گوشتی صدق می کند.

با وجود احتمال ابتلا به بیماری، لاو می‌گوید که خطرات آن هنوز نسبتاً کوچک است.

“در خطرناک ترین حالت در تابستان، میزان بیماری ویبریو یک در 10000 صدف خام خورده شده است.”

با این حال، Health Canada به افرادی که بیشتر در معرض خطر عوارض هستند توصیه می‌کند که از صدف‌های خام یا نیم‌پز اجتناب کنند. این شامل زنان باردار، سالمندان، کودکان و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، بیماری کبد یا اسیدیته معده پایین است.