چرا کارآگاهان در ناپدید شدن وکیل GTA متهم به کلاهبرداری وام مسکن به بازی نادرست مشکوک می شوند؟

در شب 3 مارس، در وسط یک طوفان برف خائنانه، ایزابلا دن از آپارتمان مسکونی خود در مارکهام در انترنتی خارج شد و وارد پورشه کاینی شد که در جلو پارک شده بود.

فیلم‌های نظارتی نشان می‌دهند که او با کمال میل قبل از حرکت ماشین سوار شد.

این آخرین باری بود که وکیل 53 ساله املاک و مستغلات دیده شد و کارآگاهان اکنون به CBC News تایید کرده اند که معتقدند دن با بازی ناپسند روبرو شده است.

CBC News اولین بار در مورد ناپدید شدن مرموز دن گزارش داد ماه گذشته، از طریق اسناد مالی و دادگاهی در دسترس عموم، ماه های قبل را روشن کرد.

اسناد جدید اکنون تصویری از چالش‌های دیگری را ترسیم می‌کنند که دن در زمانی که ناپدید شد با آن روبرو بود. سی‌بی‌سی نیوز دریافته است که وقتی دن ناپدید شد، با اتهامات سوء رفتار حرفه‌ای و شکایت مشتریانی روبرو بود که او را به کلاهبرداری و سوء استفاده از پولشان متهم می‌کردند. افشاگری‌ها در پرونده‌های دادگاه از انجمن حقوق انتاریو (LSO) – نهاد نظارتی که بر وکلا نظارت دارد، وجود دارد.

آخرین بار در هنگام تخلیه

در همین حال، بازرسان پلیس به سی‌بی‌سی نیوز می‌گویند که نشانه‌های نگران‌کننده‌ای وجود دارد که دن ممکن است ناپدید شدن خود را برنامه‌ریزی نکرده باشد.

دت گفت: “وقتی ماموران به آپارتمان او رفتند، متوجه شدند که هنوز غذا در خانه وجود دارد. چیزهایی باقی مانده بود که برای او نامطلوب بود و معمولاً با خود می برد.” گروهبان کورتنی کولسون از واحد قتل پلیس منطقه ای یورک.

چیزهای دیگری که باعث می‌شود باور کنیم که او با بازی‌های ناپسند مواجه شده است این است که فعالیت‌های مالی او – حساب‌های بانکی که ما از آنها مطلع هستیم و فعالیت تلفنی او – کاملاً کاهش یافته است.

کولسون گفت، پورشه کاینی که دن در 3 مارس حدود ساعت 8:22 بعد از ظهر سوار آن شد، متعلق به یکی از همکاران تجاری او بود.

عکسی از گروهبان کارآگاه  کورتنی کولسون با واحد قتل پلیس منطقه ای یورک.  او در حال بررسی ناپدید شدن ایزابلا دن است.
Det. گروهبان کورتنی کولسون، با واحد قتل پلیس منطقه ای یورک، در حال بررسی ناپدید شدن ایزابلا دن است. واحد اکنون مظنون است که دن با بازی ناپسند روبرو شده است. (مارتین ترینر/اخبار CBC)

کولسون به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «ما توانستیم تشخیص دهیم که همکار او ایزابلا را در مکانی نامعلوم که قرار بود با فرد ناشناس دیگری ملاقات کند، رها کرده است.

این همکار بیانیه ای را به پلیس ارائه کرده است، اما بازرسان می گویند هنوز دقیقاً نمی دانند دن کجا رها شده است و در حال بررسی دو مکان هستند.

ما معتقدیم که این منطقه در امتداد Hwy 7 بین خیابان واردن و خیابان لزلی در شهر مارکهام یا در امتداد خیابان یونگ بین یورک میلز و اگلینتون در شهر تورنتو قرار داشت.

فراتر از آن تحویل و رها کردن، بازرسان محل اختفای دن را نمی دانند.

کولسون گفت: «اینجا برای ما تاریک می شود.

تصویری گسترده از کاندوی بلند در نزدیکی بزرگراه 7 و واردن در مارکهام که ایزابلا دن قبل از ناپدید شدنش در آنجا زندگی می کرد.  او آخرین بار در شب 3 مارس در حال سوار شدن به پورشه کاین در بیرون ساختمانش دیده شد.
دن آخرین بار در شب 3 مارس در حال سوار شدن به پورشه کاین در خارج از ساختمان خود در مارکهام نزدیک بزرگراه 7 و واردن دیده شد. (فرح مرالی/سی بی سی نیوز)

اتهامات کلاهبرداری وام مسکن، گم شدن پول

اسناد نشان می‌دهند که LSO اخیراً حکم دادگاهی را برای منصوب شدن به عنوان امین قانون دان دریافت کرده است – به آن اجازه می‌دهد کنترل حساب‌های بانکی و پرونده‌های مشتریان را در دست بگیرد.

سخنگوی LSO گفت که هیچ نظری در مورد این پرونده ندارد، اما به CBC News گفت که به طور کلی یک قیمومیت می تواند در چند سناریو اتفاق بیفتد.

در این بیانیه آمده است: «خدمات امین از منافع و دارایی مشتریان دارای مجوز ناتوان، متوفی، تعلیق شده یا لغو شده یا دارندگان مجوزی که فعالیت خود را رها کرده اند یا به نحو دیگری فعالیت یا ارائه خدمات حقوقی را متوقف کرده اند، محافظت می کند.

این اسناد همچنین به شکایاتی که LSO در مورد دان دریافت کرده است اشاره می کند.

عکسی از داخل وکالت ایزابلا دن که اسناد قانونی ویرایش شده را روی یک میز و صفحه‌های کامپیوتری ویرایش شده نشان می‌دهد.
انجمن حقوقی انتاریو به عنوان متولی قانون دان منصوب شده است. این عکس که از پرونده های دادگاه از زمانی که LSO برای قیمومت درخواست کرد گرفته شده است، اسناد ویرایش شده داخل دفتر را نشان می دهد. (اسناد دیوان عالی دادگستری تورنتو)

طبق پرونده های LSO به تورنتو، “انجمن حقوقی 3 شکایت دریافت کرده است و در حال بررسی ادعاهایی است که خانم دان وجوه اعتماد مشتری را گرفته، در تضاد منافع عمل کرده، مرتکب کلاهبرداری در وام مسکن شده است، و پول آنها را به مشتریان حساب نکرده است.” دیوان عالی دادگستری.

پرونده های دادگاه نمی گویند که چه مقدار پول ادعا شده است که گرفته شده است یا چه مقدار ممکن است کلاهبرداری های ادعا شده باشد.

درخواست دادگاه LSO بدون اعتراض باقی ماند. این اتهامات در دادگاه مورد بررسی قرار نگرفته و هویت هیچ یک از شاکیان در اسناد موجود نیست.

پلیس در مورد مسائل حقوقی یا مالی دن که مربوط به فعالیت او است، اظهار نظر نکرد و فقط می‌گوید که آنها به طور مداوم سوابق مالی را دریافت می‌کنند و در حال بررسی آنها هستند.

زندگی شخصی مرموز

بازرسان به سی‌بی‌سی نیوز گفتند که اگرچه توانسته‌اند با بسیاری از همکاران تجاری دن مصاحبه کنند، اما هنوز با دوستان او ارتباط برقرار نکرده‌اند.

کولسون گفت: «ما واقعاً نتوانستیم کسی را که او را کاملاً در زندگی شخصی اش می شناسد شناسایی کنیم. بنابراین زندگی شخصی او برای ما بسیار مرموز است.

پلیس تایید کرد که ایزابلا دن با نام های دیگری از جمله Rui Dan و Rourun Dan نامیده می شود. سی‌بی‌سی نیوز دریافته است که او راشل دن نیز نامیده می‌شود.

دن تنها زندگی می کرد و به گفته کولسون، فرزند دیگری یا فرزندی نداشت و خانواده او در چین زندگی می کردند.

اسناد دادگاه نشان می دهد که برادر او در چین در 17 مارس – دو هفته پس از آخرین باری که او دیده شد – با انجمن حقوقی انتاریو تماس گرفت و برای یافتن خواهرش درخواست کمک کرد.

تصویری از ایزابلا دن با موهای کوتاه و چتری که کت بلیزر مشکی پوشیده است.  دوستش جولی او را چنین توصیف می کند
عکسی از دن که از وی چت گرفته شده است. دوستش جولی او را فردی «برون‌گرا» و «پر از زندگی» توصیف می‌کند. (ارسال شده توسط جولی)

سی‌بی‌سی نیوز دریافته است که برایان کینگ، بازپرس خصوصی، رئیس و مدیرعامل گروه مشاوره‌ای بین‌المللی کینگ، از آن زمان توسط یک انجمن حرفه‌ای برای تحقیق درباره ناپدید شدن دن بازداشت شده است.

کینگ به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «در حال حاضر نمی‌توانیم بازی ناپسند یا ناپدید شدن او عمداً را رد کنیم.

کینگ با افراد زیادی در ارتباط با دن مصاحبه کرده است، اما او از اظهار نظر بیشتر در مورد این پرونده یا فاش نکردن موکلش خودداری کرد.

در همین حال، پلیس از هر کسی که ممکن است فیلم دوربین داشبورد را از 3 مارس بین ساعت 8:22 تا تقریباً 8:45 بعد از ظهر از بزرگراه 7 بین واردن و لزلی، و از خیابان یانگ بین یورک میلز و اگلینتون داشته باشد، می خواهد که با پلیس تماس بگیرند.

بازرسان همچنان به دنبال صحبت با هر کسی هستند که ایزابلا دن را شخصاً می‌شناخت.