چونگ می گوید گزارش CSIS در مورد هدف قرار دادن نمایندگان مجلس توسط چین برای مشاور نخست وزیر ارسال شده است

پس از آن که مایکل چونگ، نماینده محافظه کار، روز پنجشنبه گفت که گزارش اطلاعاتی سال 2021 در مورد این موضوع با مشاور امنیت ملی و اطلاعات نخست وزیر در میان گذاشته شده است، سؤالات جدیدی در مورد نحوه مدیریت دولت فدرال با توطئه گزارش شده دولت چین برای هدف قرار دادن نمایندگان مجلس مطرح شد.

این خبر با اظهاراتی که نخست وزیر جاستین ترودو در روز چهارشنبه بیان کرد، تناقض دارد.

در اوایل این هفته، گلوب اند میل مقاله ای را با استناد به یک سند فوق سری CSIS در سال 2021 منتشر کرد و گفت که آژانس اطلاعاتی چین به دنبال اطلاعاتی در مورد بستگان یک نماینده پارلمان کانادا است که نامش فاش نشده است “که ممکن است برای تحریم های احتمالی بیشتر در جمهوری خلق چین باشند.”

گزارش شده است که یک منبع امنیت ملی به گلوب گفته است که نماینده مجلس هدف چوننگ بوده و ژائو وی، یک دیپلمات چینی در کانادا، در حال کار بر روی این موضوع است.

تماشا | مایکل چونگ نماینده مجلس با وزیر امور خارجه بر سر دیپلمات چینی روبرو شد:

مایکل چونگ نماینده مجلس با وزیر امور خارجه بر سر دیپلمات چینی روبرو شد

پس از اینکه مایکل چونگ، نماینده محافظه کار از او می پرسد که آیا دولت فدرال یک دیپلمات چینی متهم به ایفای نقش در تلاش برای هدف قرار دادن خانواده چونگ را اخراج خواهد کرد، ملانی جولی، وزیر امور خارجه می گوید که دولت فدرال به گزینه های مختلف از جمله اخراج دیپلمات ها دسترسی دارد. زیرا مهم این است که ما تصمیم بگیریم.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه، به نظر می‌رسید که این گزارش روز پنجشنبه را تایید کرد، زمانی که او در جریان یک کمیته به چونگ گفت “آنچه اتفاق افتاده کاملا غیرقابل قبول است.”

نخست وزیر روز چهارشنبه گفت که اطلاعات مربوط به چونگ هرگز خارج از CSIS به اشتراک گذاشته نشده است.

“ما پرسیدیم که چه اتفاقی برای آن اطلاعات افتاده است، آیا تا به حال از CSIS اطلاع رسانی شده است؟ اینطور نیست. ترودو گفت.

اما چونگ اطلاعات جدیدی را در طول دوره سوال در روز پنجشنبه به اشتراک گذاشت که نشان می دهد این درست نیست.

این نماینده پارلمان گفت که جودی توماس، مشاور امنیت ملی و اطلاعات فعلی نخست وزیر، روز پنجشنبه به او گفت که CSIS ارزیابی سال 2021 خود را با ادارات مربوطه و با سلف خود در میان گذاشته است. توماس سال گذشته این سمت را بر عهده گرفت.

«این گزارش حاوی اطلاعاتی بود که من و دیگر نمایندگان مجلس مورد هدف قرار گرفتیم [People’s Republic of China,]” او گفت.

این با آنچه نخست وزیر دیروز گفت در تضاد است.»

یک زن سفیدپوست پشت یک میز می نشیند و برای سخنرانی در جلسه استماع دولت آماده می شود.
ملانی جولی، وزیر امور خارجه، آماده می شود تا در روز پنج شنبه 9 مارس 2023 در کمیته دائمی رویه و امور مجلس برای پاسخ به سؤالات مربوط به مداخله خارجی در انتخابات در پارلمان هیل در اتاوا حاضر شود. (جاستین تانگ/ مطبوعات کانادا)

چونگ همچنین از نمایندگان لیبرال به دلیل اینکه گفته اند او سال ها در جریان این موضوع بوده است، انتقاد کرد.

در حالی که چونگ گفته است CSIS به او اطلاع رسانی کرده است، او این گفتگوها را ماهیت کلی توصیف کرد و گفت که آنها به او نگفته اند که ژائو در حال جمع آوری اطلاعات در مورد خانواده اش است.

CSIS هنوز به درخواست‌های CBC برای اظهار نظر پاسخ نداده است

ارزیابی اتاوا از اخراج دیپلمات چینی

جولی می گوید دولت او سفیر چین را احضار کرده و در حال بررسی عواقب احتمالی اخراج دیپلمات چینی متهم به کمک به هدف قرار دادن خانواده چونگ است.

جولی روز پنجشنبه به کمیته روابط خارجی گفت: «ما در حال ارزیابی گزینه‌های مختلف از جمله اخراج دیپلمات‌ها هستیم، زیرا مهم این است که تصمیم بگیریم.

اما اظهارات او نتوانست چونگ را راضی کند، زیرا او دولت را به ارسال سیگنال اشتباه به دشمنان خارجی با عدم اقدام سریعتر و قاطعتر در مورد مداخله خارجی متهم کرد.

او گفت: «ما اساساً یک بیلبورد غول‌پیکر برای همه دولت‌های مستبد در سراسر جهان نصب می‌کنیم که می‌گوید ما برای فعالیت‌های تهدید مداخله خارجی در خاک کانادا که شهروندان کانادا را هدف قرار می‌دهند، باز هستیم و شما می‌توانید این فعالیت‌ها را بدون عواقب انجام دهید.»

“به همین دلیل است که این فرد باید بسته بندی شود.”

تماشا | اتاوا عواقب اخراج دیپلمات را ارزیابی می کند:

نماینده پارلمان خواستار اخراج دیپلمات چینی شد

مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار، پس از گزارشی مبنی بر هدف قرار گرفتن او و خانواده‌اش توسط چین و اینکه یک دیپلمات مستقر در تورنتو بخشی از آن بوده است، خواستار پاسخ‌گویی و اقدام برای اقدام است.

جولی گفت که دولت صبح پنجشنبه سفیر چین را احضار کرد و در حال بررسی عواقب احتمالی اقتصادی، کنسولی و دیپلماتیک اتخاذ اقدامات تنبیهی است.

جولی به چونگ گفت: «این به شما مربوط می شود، اما به نفع کشور هم مربوط می شود.

“کاری که ما در حال حاضر به عنوان یک دولت انجام می دهیم، ارزیابی عواقبی است که در صورت اخراج دیپلماتیک با آن مواجه خواهیم شد، زیرا عواقبی در پی خواهد داشت. من فکر می کنم مهم است که کانادایی ها بدانند که ما از تجربه دو مایکل چه آموخته ایم. این است که البته چین و جمهوری خلق چین اقداماتی را انجام خواهند داد.”

چونگ پاسخ داد و گفت اولین نگرانی دولت فدرال باید امنیت شهروندانش باشد.

او گفت: «این فرد، آقای ژائو وی، باید در اولین هواپیمای خارج شده باشد یا شخص غیر ارادی اعلام شود.

“چرا این دیپلمات هنوز اینجاست؟ دیپلماتی که از حقوق و مصونیت های بیشتری نسبت به کانادایی ها دور این میز برای دور زدن و انجام فعالیت های تهدید مداخله خارجی خود برخوردار است. او مصونیت دیپلماتیک دارد. نمی توان او را مورد تعقیب کیفری قرار داد.”

جولی گفت که تصمیم دولت “بهترین منافع کانادایی ها و دموکراسی ما را در ذهن خواهد داشت” و به خبرنگاران گفت که تصمیم “خیلی زود” اتخاذ خواهد شد.

مارگارت مک کوایگ-جانستون، کارشناس ارشد دانشکده امور عمومی و بین‌الملل در دانشگاه اتاوا، گفت که ژائو باید تا کنون از کشور اخراج می‌شد.

او به شبکه خبری CBC گفت: «او باید دو سال پیش می رفت.

“با فرض اینکه افراد کلیدی در دولت دو سال پیش نمی دانستند و بنابراین تصمیم نمی گرفتند، او باید دوشنبه شب در هواپیما می بود. هنوز صحبت کردن در مورد آن واقعا نگران کننده است.”

مک کوایگ-جانستون گفت که اگر کانادا دست به اقدامی بزند، می توان انتظار تلافی جویانه چینی ها را داشت. اما او گفت که فکر نمی‌کند این بازپرداخت به اندازه بازداشت‌های خودسرانه مایکل کوریگ و مایکل اسپاور کانادایی‌ها جدی باشد.

او گفت: “اگر چیزی فراتر از فرستادن یک دیپلمات کانادایی به خانه وجود داشته باشد، ممکن است تحریم های تجاری یا چیزی شبیه به آن باشد.”

صادقانه بگویم که دولت چین نمی‌تواند سیاست کانادا را وتو کند. بنابراین ما باید تصمیم خود را بگیریم و هر عواقبی که باشد، در مقابل آن مقاومت خواهیم کرد.

مقامات چینی کانادایی ها را تهدید کرده اند و آنها را مرعوب کرده اند: CSIS

آژانس اطلاعاتی کانادا می‌گوید که می‌داند مقامات پکن برای تهدید و ارعاب کانادایی‌های چینی و ساکنان دائمی این کشور برای بازگشت به چین به کانادا سفر کرده‌اند. این سؤالاتی را در مورد توانایی پلیس برای تحقیق در مورد مداخله خارجی ایجاد می کند.

CSIS آخرین گزارش سالانه خود را پنجشنبه در مجلس عوام ارائه کرد. در آن، CSIS تأیید می‌کند که مدتی است از زیرمجموعه‌های خدمات پلیس جمهوری خلق چین، وزارت امنیت عمومی، که بدون اجازه دولت کانادا در این کشور فعالیت می‌کنند، اطلاع داشته است.

CSIS مواردی را مشاهده کرده است که در آن نمایندگانی از نهادهای تحقیقاتی مختلف در جمهوری خلق چین، اغلب بدون اطلاع آژانس‌های مجری قانون محلی، به کانادا آمده‌اند و از تهدید و ارعاب در تلاش برای وادار کردن کانادایی‌های «فراری» چینی و ساکنان دائمی برای بازگشت به چین استفاده کرده‌اند. در گزارش سالانه 2022 آمده است.

مدیر سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS)، دیوید وینیولت با ورود به اتاقی لبخند می زند.
مدیر سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS)، دیوید ویگنو، در 6 فوریه 2023 به کمیته ویژه روابط کانادا و جمهوری خلق چین (CACN) در پارلمان هیل در اتاوا می رسد. (اسپنسر کلبی/ مطبوعات کانادا)

مجلس عوام با واکنش دولت به به اصطلاح «ایستگاه‌های پلیس» دولت چین که در خاک کانادا فعالیت می‌کنند، تصرف شده است.

مایکل کوپر، نماینده محافظه‌کار، هفته گذشته در جریان یک جلسه کمیته در مورد این موضوع با وزیر ایمنی عمومی مارکو مندیچینو روبرو شد. او دولت را متهم کرد که «هیچ اقدام معناداری» انجام نداده است.

در حالی که وزیر بارها گفت که ایستگاه‌های مخفی در کانادا تعطیل شده‌اند، دو گروه اجتماعی در منطقه مونترال که گفته می‌شود میزبانی از ایستگاه‌های پلیس مخفی دولت چین را در دست بررسی دارند، می‌گویند که به طور عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

RCMP روز پنجشنبه گفت که به تحقیق در مورد “ایستگاه های پلیس” ادامه می دهد.

رابین پرسیوال، سخنگوی این سازمان گفت: «بر اساس اطلاعات فعلی، هیچ فعالیت مرتبط با «ایستگاه پلیس» در مکان‌های «ایستگاه پلیس» گزارش‌شده قبلی در انتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا انجام نشده است.

توجه به این نکته مهم است که برخی از فعالیت‌هایی که RCMP در حال بررسی است در مکان‌هایی رخ می‌دهد که سایر خدمات قانونی دیگر به جامعه چینی کانادا ارائه شده یا در حال ارائه است.

مندسینو به خبرنگاران تاکید کرد که پلیس تصمیم می گیرد مستقل از دولت اتهامات را مطرح کند.

او گفت: «مقررات زیادی در قانون کیفری وجود دارد که ممکن است بسته به واقعیت‌های موجود اعمال شود.

ماه گذشته، مقامات ایالات متحده اعلام کردند که ایستگاه پلیس چین را در منهتن منهتن تعطیل کرده اند و دو شهروند آمریکایی را با استفاده از ابزار قانونی که کانادا هنوز در اختیار ندارد، متهم کرده اند: یک دفتر ثبت نمایندگی خارجی.

در کشورهای دیگر، چنین ثبت‌هایی افرادی را که از طرف دولت‌های خارجی عمل می‌کنند مجبور می‌کنند تا اهداف خود را پیش ببرند تا روابط خود را با دولت‌هایی که آنها را به کار می‌گیرند افشا کنند.

اتهامات جنایی اخیر در ایالات متحده علیه دو شهروند آمریکایی بود که ظاهراً کار خود را از طرف جمهوری خلق چین ثبت نکردند.

مندسینو گفته است که دولت امیدوار است به زودی پس از پایان دوره مشاوره در 9 می، قانونی برای ایجاد یک ثبت نمایندگی خارجی ارائه کند.

تماشا | مایکل چونگ، نماینده مجلس، پس از تهدیدات ادعایی چین می‌گوید «دولت هیچ کاری انجام نداده است».

مایکل چونگ، نماینده مجلس، پس از تهدیدات ادعایی از سوی چین، می گوید «دولت هیچ کاری انجام نداد».

این نماینده محافظه کار خواستار جزئیات بیشتر از دولت در مورد تهدیدات ادعایی چین علیه خانواده اش شد. “چه کسی می دانست – و چه زمانی؟”

ترودو روز چهارشنبه گفت که به سازمان جاسوسی کانادا دستور می دهد تا اطلاعات بیشتری را در مورد تهدیدهای اعضای پارلمان با دولت فدرال به اشتراک بگذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین این اتهامات را رد کرد.

مائو نینگ گفت: ما هرگز در امور داخلی کانادا دخالت نمی کنیم و هیچ علاقه ای به انجام آن نداریم.

در عین حال، ما در دفاع از حاکمیت، امنیت و منافع توسعه خود و مخالفت با اقداماتی که در امور داخلی چین دخالت می کند و به منافع چین آسیب می رساند، مصمم هستیم.

اخراج دیپلمات های خارجی توسط کانادا نادر است. در سال 2018، اتاوا چهار دیپلمات روسی را به دلیل مسمومیت یک جاسوس سابق در سالزبری بریتانیا اخراج کرد.

در سال 2012، پس از اینکه قاتلان متحد رژیم اسد بیش از 100 نفر از جمله 49 کودک را در منطقه حوله سوریه به قتل رساندند، دولت محافظه کار به متحدان بین المللی خود در اخراج هماهنگ دیپلمات های سوری پیوست.