چگونه یک دیپلمات را از کانادا بیرون کنیم؟

دولت فدرال تحت فشار شدید سیاسی برای اخراج یک دیپلمات خارجی از کانادا است. چنین اخراج هایی نادر است – اما اتفاق می افتد.

اوایل این هفته، گلوب اند میل گزارش داد که ژائو وی، یک دیپلمات در کنسولگری چین در تورنتو، ظاهراً تلاش می کند تا اعضای خانواده مایکل چونگ، نماینده محافظه کار را تهدید کند.

چونگ که پدرش اهل هنگ کنگ بود، خویشاوندانی در چین دارد. سفارت چین در کانادا و سخنگوی روابط خارجی پکن این اتهامات را رد کرده اند.

محافظه کاران بارها خواسته اند که دولت ترودو توضیح دهد که چرا هنوز بسته بندی ژائو را ارسال نکرده است. ملانی جولی وزیر امور خارجه روز پنجشنبه گفت که دولت هنوز تصمیمی نگرفته است.

روز جمعه، نخست وزیر جاستین ترودو نگفت که آیا دولت او قصد دارد ژائو را اخراج کند یا خیر.

ترودو گفت: «این یک گام بزرگ است، نه یک گام کوچک، برای اخراج دیپلمات‌ها. این گامی است که باید با در نظر گرفتن تمام تأثیرات احتمالی و همه پیام‌های بسیار واضحی که ارسال خواهد کرد، انجام شود».

“این چیزی است که [Joly] او به دقت نگاه می کند، به تمام اطلاعات اطراف نگاه می کند و در زمان مناسب تصمیم می گیرد.”

تماشا کردن | آیا کانادا باید دیپلمات چینی متهم به هدف قرار دادن مایکل چونگ را اخراج کند؟

آیا کانادا باید دیپلمات چینی متهم به هدف قرار دادن مایکل چونگ را اخراج کند؟

مایکل چونگ، نماینده محافظه‌کار، پس از گزارش‌هایی مبنی بر هدف قرار گرفتن او و خانواده‌اش توسط چین و یکی از دیپلمات‌هایش در تورنتو، خواستار توضیح و اقدامی است. بعلاوه، لیبرال ها چگونه می خواهند حزب را احیا کنند؟

دولت می‌تواند ژائو را در هر زمانی اخراج کند – از نظر قانونی، حتی نیازی به ارائه دلیلی برای این حرکت ندارد. این کار را به سادگی با اعلام ژائو انجام می دهد شخص غیر گرتا، یک عبارت لاتین به معنای “شخصی که استقبال نمی شود.”

کانادا یکی از امضاکنندگان کنوانسیون 1961 وین است که یک معاهده سازمان ملل متحد است. ماده نهم این کنوانسیون می گوید که یک کشور «می تواند در هر زمان و بدون نیاز به توضیح تصمیم خود، به کشور فرستنده اطلاع دهد که رئیس مأموریت یا هر یک از کارکنان دیپلماتیک مأموریت شخص غیر گرتا

کانادا نیز می تواند یک دیپلمات خارجی را اعلام کند شخص غیر گراتا قبل از ورود به این کشور

اخراج اغلب تنها گزینه یک کشور برای تحریم یک دیپلمات خارجی است. ماده 31 کنوانسیون وین به دیپلمات ها از تعقیب کیفری و در بسیاری از امور مدنی در هنگام اعزام به کشورهای خارجی مصونیت می دهد.

کانادا طی سال‌ها دیپلمات‌های بسیاری از کشورها را اخراج کرده است.

در سال 2018، کانادا چهار دیپلمات روسی را اخراج کرد و سه درخواست روسیه برای استخدام کارکنان دیپلماتیک اضافی را رد کرد. کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه وقت، حمله گاز اعصاب به یک مخالف روسی در بریتانیا را دلیل این تصمیم عنوان کرد. این حرکت در هماهنگی با چندین متحد انجام شد.

در سال 2013، در زمان وزیر امور خارجه وقت، جان بیرد، کانادا یک دیپلمات اریتره ای به نام Semere Ghebremariam O. Micael را اخراج کرد. او رئیس سرکنسولگری اریتره در تورنتو بود. رسانه‌ها گزارش داده بودند که O. Micael در حال درخواست “مالیات دیاسپورا” از اریتره‌ای‌ها در کانادا بود.

بیرد در یک بیانیه خبری در مورد اخراج گفت: “دولت اریتره از پیشنهاد نامزد دیگری برای نمایندگی در کانادا استقبال می کند، اما آن شخص باید برای بازی طبق قوانین آماده باشد. عزم ما در این مورد نباید بیشتر مورد آزمایش قرار گیرد.”

یک سال قبل، کانادا همه دیپلمات های سوری را در واکنش به کشتار حولا در جنگ داخلی سوریه اخراج کرد.

سوریه تنها کشوری نبود که کانادا در سال 2012 روابط دیپلماتیک خود را با آن قطع کرد. در سپتامبر همان سال، دولت تمامی دیپلمات های ایرانی را اعلام کرد. شخص غیر گراتاسفارت ایران در اتاوا را تعطیل و سفارت کانادا در تهران را تعطیل کرد.

بیرد در یک بیانیه خبری گفت: “موضع کانادا در قبال رژیم ایران به خوبی شناخته شده است. کانادا دولت ایران را مهم ترین تهدید برای صلح و امنیت جهانی در جهان امروز می داند.”

رژیم ایران بی اعتنایی آشکار به کنوانسیون وین و تضمین حمایت آن از پرسنل دیپلماتیک نشان داده است.»

یک عابر پیاده در یک روز زمستانی از جلوی یک ساختمان آجر قرمز راه می رود.
این ساختمان زمانی محل سفارت ایران در اتاوا بوده است. کانادا دیپلمات های ایرانی را در سال 2013 اخراج کرد. (فلیکس دسروش/رادیو-کانادا)

آندری کنیازف، یک دیپلمات روسی مستقر در اتاوا، در سال 2001 با خودروی خود وارد پیاده رو شد و یک عابر پیاده را کشت و دیگری را به شدت مجروح کرد. کنیازف با استناد به مصونیت دیپلماتیک از انجام تست تنفسی خودداری کرد. پس از آن، کانادا او را اخراج کرد و وزارت خارجه روسیه او را اخراج کرد.

دادگاه مسکو کنیازف را به قتل غیرعمد مجرم شناخت و او را به چهار سال زندان محکوم کرد.

پرونده کنیازف قبل از دو حادثه مشابه مربوط به دیپلمات ها و رانندگی در حالت مستی بود، از جمله پرونده ای که ژاپن دیپلمات متهم به DUI را در سال 2002 فراخواند.

کانادا دو دیپلمات چینی را در دهه 1970 پس از برقراری روابط دیپلماتیک کانادا با جمهوری خلق چین در سال 1970 اخراج کرد. یک گزارش گلوب اند میل به نقل از منابع محرمانه می گوید که یک دیپلمات چینی در سال 1977 به دلیل تلاش برای نفوذ و نفوذ به چین-کانادا دستور خروج از کشور را صادر کرد. سازمان های.