کارشناسان می گویند حفظ دموکراسی های جهان در چادر غربی یک چالش برای G7 است.

در حالی که ممکن است این موضوع در دستور کار رسمی، مکتوب یا در هیچ یک از برنامه‌ها و برنامه‌های فرعی متعدد نباشد، کارشناسان سیاست خارجی می‌گویند که تمایل به حفظ دموکراسی‌های غیرمتعهد جهان در چادر غرب، دغدغه‌ی سران G7 خواهد بود. آنها در پایان این هفته ملاقات می کنند.

هند و برزیل از جمله کشورهایی هستند که برای مشاهده اجلاس سالانه کشورهای پیشرو در اقتصادهای دموکراتیک پیشرفته امسال در هیروشیما ژاپن دعوت شده اند.

هر دوی این کشورها اعضای گروه کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) هستند. گروه BRICS خود را به عنوان یک جایگزین بالقوه – حتی یک رقیب – برای گروه 50 ساله G7 (ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن) قرار داده است.

کالین رابرتسون، دیپلمات سابق کانادایی، گفت که چالش رهبران در این نشست و در سال آینده، «تثبیت دموکراسی‌ها» در برابر افزایش اقتدارگرایی در زمانی است که اقتصادهای نوظهور در نیمکره جنوبی نمی‌خواهند اعلام وفاداری کنند.

او گفت که برزیل ارزش تماشا را دارد زیرا “بزرگترین شریک تجاری آنها در حال حاضر چین است و آنها می خواهند صدایی مستقل و یک رهبر در جنوب جهانی باقی بمانند.”

نخست وزیر جاستین ترودو روز دوشنبه برای اجلاس سران ترک می کند. وی پیش از اجلاس G7 به کره جنوبی سفری دوجانبه خواهد داشت.

رولاند پاریس، استاد روابط بین الملل در دانشگاه اتاوا، گفت که کانادا نقش مهمی در تعامل با کشورهایی مانند هند دارد که روابط و تجارت با روسیه را حفظ کرده اند، علیرغم عزم غرب برای مجازات مسکو به دلیل حمله به اوکراین.

“من فکر می کنم [G7 leaders’] پاریس که در اوایل کار دولت فعلی به ترودو در مورد سیاست خارجی مشاوره می داد، گفت: امیدواریم این کشورهای بزرگ در حال ظهور به سمت انزوای بیشتر روسیه حرکت کنند یا حداقل از روسیه حمایت نکنند.

«من فکر می‌کنم که در اینجا تلاشی هم‌زمان برای اثبات موقعیتی قوی در میان کشورهای اصلی G7 در مورد روسیه و چین وجود دارد و در عین حال با کشورهایی مانند هند و برزیل تماس گرفته و سعی می‌کند آنها را در چادر نگه دارند… تا آنها را متقاعد کنیم که بیشترین درجه ممکن برای حمایت از این اهداف استراتژیک.”

نبردی برای وفاداری اقتصادهای نوظهور

پاریس گفت چالش پیش روی رهبران غربی این است که «کشورهای نوظهور بزرگ جنوب جهانی را به گفتمان درباره روسیه و چین به جای حذف آنها بکشانند.

زیرا در واقع رقابتی بین روسیه و چین از یک سو و غرب غیرجغرافیایی از سوی دیگر در حال وقوع است تا تلاش برای پیروزی بر اینها باشد. [emerging economies]”

گوردون هولدن، مدیر بازنشسته مؤسسه چین در دانشگاه آلبرتا، گفت که امیدوار است ترودو دیداری دوجانبه با نارندرا مودی، نخست وزیر هند در حاشیه G7 داشته باشد تا پرونده G7 را با یکی از کشورهای مشترک المنافع تحت فشار قرار دهد.

او گفت که انتظارات از آن دیدار باید اندک باشد.

نخست‌وزیر جاستین ترودو و نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی، هنگام عکس خانوادگی با کشورهای شریک و سازمان‌های بین‌المللی در نشست سران G7 در Schloss Elmau در روز دوشنبه، 27 ژوئن 2022، دست تکان می‌دهند.
نخست‌وزیر جاستین ترودو و نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی، هنگام عکس خانوادگی با کشورهای شریک و سازمان‌های بین‌المللی در نشست سران G7 در Schloss Elmau در روز دوشنبه، 27 ژوئن 2022، دست تکان می‌دهند. (پل چیاسون/ مطبوعات کانادا)

هولدن، دیپلمات سابق، گفت: هند قرار نیست از روسیه دور شود. وی خاطرنشان کرد که مسکو “تامین کننده تسلیحات، تامین کننده انرژی است [and] دوست دیرینه هند.

به نظر من، آنها ممکن است دیدگاه‌های خود را متناسب با شرایط ایجاد کنند، اما فکر نمی‌کنند که هند به طور کامل با G7 همسو خواهد شد.»

بحث با هند به ویژه با توجه به اینکه چگونه جنگ در اوکراین موضوع اصلی نشست سران خواهد بود، بسیار مهم است.

کارشناسان سیاست خارجی در ایالات متحده و کانادا می گویند که آنها انتظار ندارند که شاهد موج بزرگ دیگری از تحریم ها با هدف خروج روسیه از G7 باشند. در عوض، آنها انتظار دارند که رهبران بر اجرای مجازات های موجود تمرکز کنند.

جلوگیری از نشت در رژیم تحریم

مقامات سیاست خارجی کانادا که روز جمعه در مورد پس‌زمینه صحبت می‌کردند، این ایده که اجرای تحریم‌ها زمان زیادی را در میز G7 می‌گیرد، علی‌رغم لابی‌گری اوکراین برای موضع سخت‌تر، کم اهمیت جلوه دادند.

این مقامات اصرار داشتند که تحریم ها برای تضعیف توانایی روسیه برای پیگرد قانونی جنگ کار می کند. اما رژیم تحریم ها ضد آب نیست.

یک مقام ارشد گفت: «نشت وجود دارد و این نشت به دلیل فرار عمدی» تحریم‌ها توسط برخی کشورها است.

من در واقع پیش بینی نمی کنم که بحث زیادی در مورد این موضوع صورت گیرد، زیرا این موضوعی است که به طور مداوم مورد بحث قرار گرفته است.

روز جمعه، ایالات متحده آفریقای جنوبی را به ارسال سلاح به روسیه در نقض تحریم ها متهم کرد. این موضوعی است که واشنگتن ماه هاست به طور خصوصی با دولت پرتوریا که گفته است در حال بررسی است، مطرح کرده است.

متیو گودمن، مدیر برنامه اقتصاد در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن، گفت: «در کوتاه‌مدت، تمرکز اصلی مذاکرات رهبران گروه ۷ «اوکراین، اوکراین، اوکراین» خواهد بود.

او گفت: “این موضوع مهم ترین موضوع در لیست خواهد بود.”

گودمن گفت که وضعیت اقتصاد جهانی و تلاش برای تقویت رشد و کاهش تورم از دیگر موارد مهم بحث است.