کارشناس می‌گوید فشار سیاسی برای نشان دادن «نتایج» توجه کانادا را از اهداف کمک‌های خارجی منحرف می‌کند

یک کارشناس کمک های خارجی می گوید، فشاری که سیاستمداران کانادایی بر Global Affairs Canada (GAC) وارد می کنند تا هزینه های کمک خود را به نتایج قابل اثبات مرتبط کند، منجر به “نتایج سطحی” می شود.

گلوریا نووویچ، یک دانشجوی فوق دکتری در دانشگاه اتاوا که در زمینه حکمرانی جهانی مطالعه می کند، گفت که فشار سیاسی برای نشان دادن نتایج، حواس بخش را از اهداف بلندمدتی مانند ترویج برابری جنسیتی منحرف می کند.

او گفت: “شما شاهد ابتکارات زیادی برای دادن بذر یا سایر محصولات کشاورزی به کشاورزان زن خواهید بود، اما منابع بسیار محدودی برای حقوق زمین سرمایه گذاری می شود و اطمینان حاصل می شود که زنان از نظر دسترسی و مالکیت زمین هایی که روی آنها کار می کنند محافظت می شوند.”

در اواخر ماه مارس، حسابرس کل گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه GAC نمی تواند نشان دهد که چگونه بودجه بین المللی کانادا به برابری جنسیتی کمک می کند. در این گزارش همچنین به مسائل اداری در GAC در ارتباطات و آموزش اشاره شده است.

سازمان دیده بان: AG می گوید که سیستم GAC برای ردیابی نتایج کمک ها منسوخ شده است

گزارش AG: سیستم جهانی امور کانادا برای “ردیابی نتایج بلندمدت” کمک های خارجی قدیمی است

کارن هوگان، حسابرس کل می گوید که این دپارتمان باید شیوه های مدیریت اطلاعات خود را بهبود بخشد تا نشان دهد که کمک ها در کجا از برابری جنسیتی در سطح بین المللی حمایت می کنند.

نووویچ گفت که کانادا نمی تواند از عهده مسائل اداری پرت شود.

او گفت در عوض، اتاوا باید بر نیازهای مالی سازمان های محلی تمرکز کند.

همه در این زمینه موافق نیستند. نیپا بانرجی، محقق ارشد توسعه بین‌المللی و مطالعات جهانی در دانشگاه اتاوا، گفت که گزارش حسابرس کل ارزشمند است زیرا مدیریت بد کمک‌های بین‌المللی را کمتر مؤثر می‌کند.

بانرجی برای چندین دهه با آژانس توسعه بین المللی کانادا (CIDA) که به GAC تبدیل شد، کار کرد.

او گفت که زمانی که در سال 2003 در افغانستان مستقر شد، ارزیابی‌های او نادیده گرفته شد و سیدا به تایید پروژه‌هایی ادامه داد که نتیجه‌ای در این زمینه نداشتند.

وی گفت: این ستاد بدون مشورت درست با حوزه، تصمیمات خود را اتخاذ می کند و پروژه ها و مصوبات پروژه ها را اجرا می کند.

نیپا بانرجی به دور از دوربین نگاه می کند، یک ژاکت سبز رنگ است.
نیپا بانرجی می گوید که مسائل اداری یک مشکل رایج در کمک های خارجی است. (تونی چویری/سی بی سی)

او گفت که سیدا بازدیدهای میدانی بسیار کمی انجام داد، حتی در مکان هایی که هیچ نگرانی امنیتی آشکاری وجود نداشت.

بانرجی گفت که کارکنان CIDA که وظیفه آموزش ساکنان محلی را بر عهده داشتند، خودشان به طور کامل آموزش ندیده بودند. او گفت که وقتی در سال 1975 به آن ملحق شد، قبل از اولین اعزامش به بنگلادش هیچ آموزشی ندیده بود.

“من نمی دانستم در برنامه چه کار کنم. شغل من چیست؟” او گفت.

دولت فدرال در سال 2017 از سیاست کمک بین المللی فمینیستی خود با هدف ارتقای برابری جنسیتی در سراسر جهان رونمایی کرد.

نووویچ گفت که در حالی که از این سیاست حمایت می کند، می ترسد که این سیاست در دستان سیاستمداران به یک تمرین توخالی در برندسازی ملی گرایانه تبدیل شود.

او گفت: “همه احزاب از این ایده که به عنوان رهبران و کارشناسان جهانی شناخته شده در سطح جهانی معرفی شوند، لذت برده اند… این نوعی غرور ملی است.” پس بدیهی است که بحث در مورد آنچه امور جهانی کانادا انجام می دهد نیز پدرانه است.

عکس کامل گلوریا نووویچ در مقابل یک ساختمان ایستاده است.
گلوریا نووویچ می گوید که GAC باید به جای نتایج کوتاه مدت بر اهداف بلند مدت تمرکز کند. (گلوریا نووویچ)

نووویچ گفت که شرایط اضطراری جهانی مانند همه‌گیری و درگیری‌هایی مانند سودان می‌تواند اثرات مخربی بر برابری جنسیتی داشته باشد. داوطلبان امداد و ماموران میدانی می توانند مجبور به تخلیه شوند و جوامع دریافت کننده کمک را به تنهایی ترک کنند.

فلورانس آلارد-بوفونی مدیر برنامه در CARE کانادا است. او گفت که در حالی که مسائل اداری مهم هستند، برنامه هایی مانند صدای زنان و رهبری (WVL) – یک ابتکار دولت فدرال که با سازمان های مردمی برای گسترش حقوق زنان در کشورهای کم درآمد کار می کند – در حال مقابله با آنها هستند.

او گفت: “ما ظرفیت های سازمان های حقوق زنان را که به طور کلی بسیار کوچک هستند، تقویت می کنیم. ما به آنها کمک می کنیم تا بهتر مدیریت شوند و بهتر اداره شوند، ما به آنها کمک می کنیم برنامه های با کیفیت را برای اعضای جامعه خود ارائه دهند.”

فلورانس آلارد-بوفونی در یک رویداد CARE با میکروفون صحبت می کند
فلورانس آلارد بوفونی می گوید که صدای زنان و رهبری از ارائه بودجه انعطاف پذیر سود می برد. (CARE کانادا)

دولت فدرال ماه گذشته بودجه اضافی برای این برنامه را اعلام کرد که آلارد-بوفونی از آن استقبال کرد.

او گفت که برنامه WVL مهم است زیرا CARE پروژه ها را با دفاتر کشور و سازمان های محلی طراحی می کند تا “این شخص در اتاوا نباشد که پروژه ای را خودش بنویسد.”

آلارد بوفونی گفت که یکی از نقاط قوت این برنامه، بودجه انعطاف پذیر است که به سازمان های محلی اجازه می دهد تا در صورت تغییر نیازهایشان، پول بیشتری درخواست کنند.

او گفت: «در طول کووید، سازمان‌هایی داشتیم که می‌گفتند اعضای جامعه‌شان دیگر نمی‌خواهند در مورد خشونت مبتنی بر جنسیت گفتگوهای اجتماعی داشته باشند… و آیا می‌توانند بودجه خود را برای کمک به جمعیت تغییر دهند.»

آلارد-بوفونی گفت که برنامه WVL نه تنها در جوامع محلی تغییر ایجاد می کند، بلکه بحث ها را در داخل CARE نیز تشویق می کند.

او گفت: “این در حال تغییر نحوه تفکر ما است… نحوه کار ما با شرکا، نحوه کار ما با سازمان های حقوق زنان و اینکه چگونه می توانیم سیستم ها و سیاست های خود را در داخل به بهترین نحو تطبیق دهیم تا این مشارکت ها آسان تر و برابرتر شود.”