کانادایی‌هایی که در انتظار پرواز از سودان هستند، تحت استرس هستند و ذخایر کم است

گروهی از کانادایی‌هایی که در فرودگاه نظامی سودان گرد هم آمده‌اند، در حالی که منتظر پرواز نجات خارج از کشور هستند، تحت استرس قرار دارند و با هوای گرم، کم شدن باتری تلفن‌های همراه و کمبود غذا و پول دست و پنجه نرم می‌کنند.

گامیلا السید، یک کانادایی سودانی که دو روز پیش سفری خائنانه به فرودگاه واقع در شمال پایتخت خارطوم داشت و پس از لغو پرواز مورد انتظار، همچنان منتظر پرواز است، گفت: “شرایط اینجا خیلی خوب نیست.”

السید در میان صدها کانادایی است که در پی بروز جنگ خشونت آمیز قدرت بین ارتش این کشور و گروه شبه نظامی رقیب «نیروهای پشتیبانی سریع» (RSF) در اوایل ماه جاری تلاش می کنند از سودان خارج شوند.

آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا می گوید تا کنون تقریباً 250 کانادایی توانسته اند سودان را ترک کنند. اما ملانی جولی، وزیر امور خارجه، قبلاً اشاره کرده بود که صدها نفر خواهان کمک کانادا برای خروج هستند.

سفر آسانی نیست

السید روز جمعه در مصاحبه ای با شبکه خبری سی بی سی گفت که از ایالت گزیرا سودان تا فرودگاه 11 ساعت رانندگی کرده است.

این سفر آسانی نبود، زیرا گاز به سختی به دست می آمد و نگرانی های جدی ایمنی آشکار می شد.

بخشی از راه امن بود، اما وقتی به خارطوم نزدیک‌تر شدیم، این زمانی بود که شروع به دیدن RSF و [Sudanese] نیروهای ارتش، “او گفت.

دود روز جمعه از منطقه ای در شرق خارطوم بلند می شود.
در حالی که درگیری ها بین ارتش این کشور و نیروهای شبه نظامی ادامه دارد، در منطقه ای در شرق خارطوم، پایتخت سودان، توده های دود در افق دیده می شود. (AFP/Getty Images)

السید گفت که او و سایرین در کنارش در فرودگاه برای رسیدن به آنجا با چالش‌های خاص خود روبرو بودند، اما متوجه شدند که جایی برای رفتن ندارند.

و همه ما احساس می‌کنیم که بیهوده از اینجا خارج شده‌ایم، زیرا انتظار داشتیم همین الان از اینجا خارج شویم.»

او گفت که مردمی که در فرودگاه منتظر هستند، علاوه بر استرس شرایط، با دمای بسیار بالا دست و پنجه نرم می کنند.

من از دیروز اینجا هستم، اما افراد دیگر، این روز سوم یا روز چهارم برای آنهاست، و ما فقط به طور نامحدود منتظریم.

برای السید، او به سادگی راهی برای خروج می‌خواهد – اگرچه مطمئن نیست که آیا این راه در هواپیمای کانادایی وجود دارد یا خیر.

السید که ابراز امیدواری کرد که یک پرواز کانادایی به مقصد برسد، گفت: “امیدوارم که آنها بتوانند کاری را با بریتانیایی ها انجام دهند، زیرا آنها مرتباً افراد خود را بیرون می آورند.”

یک هواپیمای نظامی انگلیسی در قبرس فرود آمد.
یک پرواز نظامی بریتانیایی که حامل افراد تخلیه شده از سودان بود روز پنجشنبه در قبرس فرود آمد. (پتروس کاراجیاس/آسوشیتدپرس)

تا عصر جمعه، بریتانیا نزدیک به 1600 نفر از جمله اتباع چندین کشور اروپایی را با هواپیما از سودان خارج کرده است. اما اعلام کرده است که پروازهای خود را در عصر روز شنبه پایان خواهد داد.

مشاهده اینکه دولت‌های دیگر برای بیرون راندن مردم چه کرده‌اند، السید احساس انتقاد نسبت به تلاش‌های اتاوا کرده است.

او گفت: “من می بینم که کشورهای دیگر مردم خود را تخلیه می کنند و می دانم که می توان این کار را انجام داد.” من 26 سال در کانادا زندگی کردم و انتظار بیشتری داشتم [a] زمان مثل این.”

چالش هایی برای خروج از زمین، بیش از حد

کسانی که از کشور خارج شده‌اند، چالش‌های بسیار مشابه خودشان را هنگام فرار از طریق زمین توصیف می‌کنند.

دکتر محمد ابوبکر، که اکنون در قاهره است، گفت که اولین قدم سفر برای بسیاری از مردم سخت ترین مرحله است – و آن تصمیم گیری برای ترک است.

تماشا | دکتر “سفر دشوار” را ترک سودان توصیف می کند:

فرار از سودان: دکتر “سفر بسیار بسیار دشوار” را توصیف می کند

دکتر محمد ابوبکر، که اخیراً از خارطوم گریخته است، در مورد گشت و گذار مخفیانه در محله خود پیش از اینکه نهایتاً جایی در اتوبوس به قاهره بگیرد صحبت می کند – سفری که به گفته او معمولاً حدود 24 ساعت طول می کشد، اما در این مورد “حدود پنج روز” طول می کشد.

او در مصاحبه ای در روز جمعه به شبکه خبری سی بی سی گفت: «تصمیم برای ترک خانه شما تصمیمی نیست که از کسی خواسته شود انجام دهد.

ابوبکر گفت افرادی که مایل به سفر هستند باید با خطرات امنیتی ناشی از آن مواجه شوند.

او توضیح داد که باید مخفیانه از محله خود بیرون برود تا به جایی برسد که بتواند راهی برای خروج از خارطوم پیدا کند.

ابوبکر گفت که پس از آن مدتی را با یکی از خویشاوندانش گذراند تا “مدتی دراز بکشد”، قبل از اینکه سوار اتوبوس به مصر شود – سفری که پنج روز به طول انجامید.