کانادایی می گوید که به دلیل انتقاد از دولت از دیدن خانواده در کوبا منع شده است

دو مسافر کانادایی می گویند که ماه گذشته وقتی برای تعطیلات Sunwing به کوبا رزرو کردند، غافلگیر شدند و یکی از آنها به دلیل نظرات فیس بوک که از دولت منتخب این کشور انتقاد می کرد، رویگردان شد.

حدود 1.3 میلیون کانادایی در سال به طور متوسط ​​از کوبا بازدید می کنند. کانادایی ها بیشتر از شهروندان هر کشور دیگری از کوبا بازدید می کنند. بیشتر آنها ارتباط کمی با ارگان های دولتی سرکوبگر کشور دارند. اما وضعیت برای شهروندان کانادایی که در کوبا به دنیا آمده اند بسیار متفاوت است.

گلندا کورلا سسپیدس، ساکن تورنتو که متولد کوبایی است، به سی بی سی نیوز گفت که با دوست غیر کوبایی خود مری گوارانیا برای شرکت در مراسم عروسی برادرش سفر می کرد. او گفت که برای مادرش که اخیراً برای سرطان ریه تحت شیمی درمانی قرار گرفته بود، و برای یک دوست خانوادگی بیمار، چمدان‌هایی پر از دارو و لوازم همراه داشت.

کورلا سسپیدز گفت که پاسپورت کانادایی خود را به همراه دارد اما می‌دانست که به عنوان یک شهروند کوبایی، باید با پاسپورت کوبایی وارد کوبا شود. کوبا 360 دلار برای پاسپورت و 160 دلار دیگر هر دو سال از شهروندانش دریافت می کند. کورلا سسپیدس گفت که اخیراً هزینه های خود را پرداخت کرده و مدارک خود را مرتب کرده است.

“او می داند چه کرده است”

کورلا سسپیدس گفت که این دو در 7 مارس “کمی قبل از ساعت 9 شب” در فرودگاه فرانک پایس در هولگوین کوبا فرود آمدند و افزود: “از اینکه می‌خواهم برادرم را ببینم و بتوانم لباس‌های عروسی را تحویل دهم احساس خوشحالی می‌کنم. دارو و تمام چیزهایی که برای خانواده ام می آوردم.

و بعد دیدم پنج افسر مهاجرت وارد هواپیما شدند و گفتند همه می توانند پیاده شوند به جز گلندا کورلا سسپید.

دوست او مری گوارانیا به سی‌بی‌سی گفت: «در آن لحظه هر دو به همدیگر نگاه کردیم و کاملاً نگران شدیم. منظورم این است که من مثل یک روح سفید بودم و گلندا بیشتر از خودم.

کانادایی‌هایی که از هواپیما خارج می‌شدند طوری به ما نگاه می‌کردند که انگار می‌توانستیم تروریست باشیم. احساس وحشتناکی داشتیم.»

گلندا کورلا کوبایی-کانادایی با خواهرزاده ای ناشناس در سفر اخیر به کوبا سسپید می شود.  او به سی‌بی‌سی نیوز گفت که مشکلاتش از زمانی شروع شد که کامنتی در فیس‌بوک را لایک کرد که در آن از یکی از حامیان حزب کمونیست انتقاد می‌کرد.
گلندا کورلا کوبایی-کانادایی با خواهرزاده ای ناشناس در سفر اخیر به کوبا سسپید می شود. او به سی‌بی‌سی نیوز گفت که مشکلاتش از زمانی شروع شد که کامنتی در فیس‌بوک را لایک کرد که در آن از یکی از حامیان حزب کمونیست انتقاد می‌کرد. (CBC News/ارسال شده)

این زنان گفتند که یکی از افسران پاسپورت کورلا سسپیدس را گرفت و آنها را حدود 20 دقیقه در هواپیما رها کرد، زیرا نظافتچی ها سوار می شدند و اطراف آنها کار می کردند. گواراگنا گفت، مردی که به نظر می‌رسید یک افسر ارشد مهاجرت بود، سوار شد و «یک تکه کاغذ به گلندا داد که «انکار» بود. بدون هیچ توضیحی

و من به این مرد که به خوبی انگلیسی صحبت می کرد، گفتم: به نظر می رسد مشکل چیست؟ در ذهن من، به عنوان یک کانادایی، [I was] به این فکر می کنم که می توانیم کشتی را تخلیه کنیم، جایی برویم، با آنها صحبت کنیم، شاید حتی جریمه ای بپردازیم و به دوستم اجازه دهیم به تعطیلاتش ادامه دهد.

و او فقط گفت: “او می داند چه کرده است، او می داند که چه کرده است.” و در آن لحظه به گلندا نگاه کردم و گلندا به من علامت داد که دیگر چیزی نگویم.”

“چیز دیگری پست نکنید”

کورلا سسپیدز گفت که مشکلات او از زمانی شروع شد که او نظری در فیس بوک را لایک کرد که در آن از یکی از حامیان حزب کمونیست در گیبارا که به عنوان پزشک در بیمارستان محلی که زمانی کورلا سسپیدس به عنوان پرستار در آنجا کار می کرد، انتقاد می کرد.

دکتر بخشی از یک گروه موسیقی سه زن است که برای مانوئل ماررو، نخست‌وزیر کوبا، در اوایل سال جاری، اجرا کرد. پس از انتشار ویدئویی از این اجرا، این پزشک در رسانه های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت که به جای فشار دادن به ماررو به خاطر وضعیت بی توجهی بیمارستان و کمبود دارو و غذا برای بیماران، او را سرنا کرده است. تعدادی از نظرات انتقادی از سوی ساکنان سابق جیباره که اکنون در خارج از کوبا زندگی می کنند، مطرح شد.

ویدیوی اصلی از آن زمان حذف شده است.

کورلا سسپیدس گفت که والدینش به زودی از اعضای محلی حزب کمونیست هشدارهایی دریافت کردند که به دخترشان بگویند از اظهار نظر و پست کردن خودداری کند.

گلندا کورلا سسپیدز پیام واتس‌اپی می‌گوید که از کسی دریافت کرده که درباره پست‌هایش در رسانه‌های اجتماعی به او هشدار داده است.
گلندا کورلا سسپیدز پیام واتس‌اپی می‌گوید که از کسی دریافت کرده که درباره پست‌هایش در رسانه‌های اجتماعی به او هشدار داده است. (CBC News/ارسال شده)

پس از اخراج او از کوبا، او همچنین پیام‌هایی از طریق واتس‌اپ دریافت کرد که در آن از فردی که خود را خوزه مانوئل سانتوس معرفی می‌کرد، “نصیحت” ارائه می‌کرد.

او در 29 مارس نوشت: «توصیه من را بپذیر.» «شما پدر و مادر خود را اینجا دارید و برادرزاده، خواهرزاده و پسر عمو دارید. چیز دیگری روی دیوار (فیسبوک) خود نگذارید.

“ممنوعیت شما برای دو سال است، اما اگر به اشتراک گذاری چیزهای روی دیوار خود ادامه دهید، آنها زندگی را تغییر خواهند داد. شما مادر خود را اینجا دارید. برای من رفتار کنید.”

سفارت کوبا در کانادا در ماه فوریه برای مدت نامعلومی بسته شد و به تماس های وزارت کشور در کوبا پاسخی داده نشد.

کوبا ممنوعیت ورود را بیشتر اعمال می کند: وکیل

Laritza Diversent، یک وکیل کوبایی که اکنون در ایالات متحده زندگی می کند، گفت که دولت کوبا بیشتر از ممنوعیت سفر برای خفه کردن انتقاد مهاجران کوبا استفاده می کند – انتقادی که از زمان اعتراضات ضد دولتی در 11 ژوئیه 2021 بسیار بلندتر شده است.

او گفت: «همه موارد در مورد انتقادات در رسانه های اجتماعی نبوده است. این مکانیزم کنترل مهاجران است.» او گفت که کوبایی‌هایی که هنگام انجام مأموریت‌های خارج از کشور فرار کرده‌اند و “بالسروها” – مهاجرانی که با قایق از کوبا گریخته‌اند – در گذشته هدف این اقدام بوده‌اند.

او افزود: «از 11 ژوئیه، برای افرادی که در رسانه‌های اجتماعی انتقاد می‌کنند، بسیار رایج‌تر شده است.

Laritza Diversent، یک وکیل کوبایی که اکنون در ایالات متحده زندگی می کند، گفت که دولت کوبا از ممنوعیت سفر برای سرکوب انتقادات مهاجران استفاده می کند.
Laritza Diversent، یک وکیل کوبایی که اکنون در ایالات متحده زندگی می کند، گفت که دولت کوبا از ممنوعیت سفر برای سرکوب انتقادات مهاجران استفاده می کند. (یوتیوب)

یک ماه پس از آن اعتراضات، وزارت ارتباطات کوبا قطعنامه 105 را صادر کرد که به دولت اجازه می دهد انتقادات مقامات در رسانه های اجتماعی را به عنوان حملات سایبری تلقی کند.

دولت کوبا به این واقعیت حساس است که انتقادات کوبایی‌های خارج از کوبا به طور فزاینده‌ای از طریق رسانه‌های اجتماعی به داخل کوبا فیلتر می‌شود.

دیورسنت گفت: «پس از 11 ژوئیه، ایالت یک سری هنجارها را اجرا کرد که به آن امکان می‌دهد نظرات شهروندان خود را ردیابی کرده و آنها را تحت مراقبت الکترونیکی نگه دارد. کانادا از 11 ژوئیه یکی از کشورهایی است که تبعیدیان کوبایی در آن بیشترین فعالیت را در شبکه های اجتماعی داشته اند.

بدون تجدید نظر، بدون تجدید نظر

گلندا کورلا سسپیدز یکی از آن کوبایی‌های کانادایی بود که از وقایع 11 ژوئیه 2021 الهام گرفت تا صحبت کند.

او در سال 2012 به کانادا آمد، زمانی که دولت کوبا در نهایت با درخواست او برای ترک این کشور موافقت کرد که هشت سال قبل از آن انجام شده بود.

او گفت: “مدت زیادی ساکت بودم. تازه به زندگی ام ادامه دادم.” او افزود که پس از مشاهده وقایع آن روز فعال تر شده است.

«فقط برای فریاد آزادی، برای فریاد می‌خواهیم بخوریم، افراد کاملاً بی‌دفاعی که حتی چوب یا سنگی برای دفاع از خود نداشتند مورد حمله پلیس و اقلیتی قرار گرفتند که در خدمت آن دولت برای سرکوب مردم هستند». او گفت.

درگیری و درگیری پلیس یک تظاهرکننده ضد دولتی در جریان تظاهرات در هاوانا، کوبا، یکشنبه 11 ژوئیه 2021. صدها تظاهرکننده در چندین شهر کوبا در اعتراض به کمبود مداوم مواد غذایی و گرانی مواد غذایی به خیابان ها آمدند. بحران جدید کرونا
درگیری و زد و خورد پلیس یک تظاهرکننده ضد دولتی در جریان تظاهرات در هاوانا، کوبا، در 11 ژوئیه 2021. صدها تظاهرکننده در چندین شهر کوبا در اعتراض به کمبود مداوم مواد غذایی و قیمت بالای مواد غذایی در بحبوحه اعتراضات به خیابان ها آمدند. بحران جدید کرونا (رامون اسپینوزا/آسوشیتدپرس)

او گفت که قصد ندارد از دولت کوبا بخواهد تصمیم خود را بررسی کند. دیورسنت گفت، در هر صورت، مکانیزمی برای انجام این کار وجود ندارد.

او گفت: “آنها اختیاری بدون محدودیت دارند، هیچ نظارت قضایی وجود ندارد.” “اگر آنها از ورود من منع کنند، هیچ راهی برای من وجود ندارد که در دادگاه ادعایی داشته باشم، و هیچ راهی برای خانواده من در کوبا وجود ندارد که بتواند علیه این تصمیم اقدام کند.”

خانواده ای “گروگان”

از زمانی که دولت کوبا باعث انحلال سازمان حقوقی حقوقی او، کوبالکس، در سال 2016 شد و یک سال بعد او را مجبور به تبعید کرد، خود دیورسنت نیز مشمول همین ممنوعیت بوده است. CBC News با او در سن خوزه، کاستاریکا صحبت کرد.

او گفت: «پنج سال از زمانی که اجازه داشتم مادرم را به صورت فیزیکی در آغوش بگیرم می گذرد.

دیورست گفت که ماموران امنیت دولتی (سگوریداد دل استادو) در سه نوبت با مادرش ملاقات کرده اند تا او را وادار کنند که دخترش را تحت فشار بگذارد تا از فعالیت هایش دست بردارد، هم با استفاده از هویج (پیشنهاد عمل جراحی لازم) و هم چوب (تهدید به پیگرد قانونی برای او). فعالیت دختر).

او گفت: «این کنترل بر تمام جنبه های زندگی است. «تبعیدی که شروع به انتقاد می کند آگاه است که اگر این کار را بکنند، ممکن است نتوانند برگردند و این هزینه است.

پس چگونه می‌توانید برای خانواده‌تان دارو ببرید؟

کوبا به عنوان کشوری که تولید و صادرات کمی دارد، به شدت به ارز خارجی گردشگران بین المللی و همچنین حواله های ارسالی کوبایی هایی که در خارج از کشور زندگی می کنند و کار می کنند، وابسته است.

دولت آن پس از سه سال همه‌گیری که تعداد بازدیدکنندگان را به شدت کاهش داد، از نظر مالی با مشکل مواجه است. همچنین پس از تشدید تحریم‌های آمریکا علیه این کشور توسط دولت ترامپ و بسته شدن دفاتر وسترن یونیون در جزیره، حواله‌های ارسالی به شدت کاهش یافت. سال‌هاست که تولیدات کشاورزی رو به کاهش بوده و این امر منجر به نیاز به واردات بیشتر مواد غذایی شده است.

گردشگران اکنون در حال بازگشت هستند و دفاتر وسترن یونیون بازگشایی شده اند، اما جزیره همچنان در بحران است، کمبود مواد غذایی و خاموشی های مکرر.

دلار کانادا برای دولت کوبا حیاتی است

برخی از کوبایی‌های کانادایی بر این باورند که از سوی دولت کوبا تحت فشار بیشتری قرار دارند، زیرا از کمپینی فعالان اینجا برای متقاعد کردن کانادایی‌ها برای توقف سفر به این کشور و اقامت در هتل‌ها و استراحتگاه‌هایی که متعلق به دولت و نیروهای مسلح کوبا هستند، عصبی است.

در دو ماه اول سال 2023 بیش از یک چهارم میلیون کانادایی وارد کوبا شدند، پنج برابر بیشتر از خود کوبایی ها و بیش از ده برابر بیشتر از بزرگترین گروه بعدی خارجی ها، شهروندان آمریکایی، وارد کوبا شدند.

هر گونه کاهش قابل توجه در گردشگری کانادا می تواند توانایی حزب کمونیست کوبا در پرداخت صورت حساب ها و حفظ حکومت تک حزبی خود را تهدید کند.

گردشگران در ساحل وارادرو، کوبا، 7 دسامبر 2018 قدم می زنند. تصویر گرفته شده در 7 دسامبر 2018. رویترز/فرناندو مدینه - RC168E801020
گردشگران در ساحل وارادرو، کوبا، در سال 2018 قدم می زنند. (فرناندو مدینا/رویترز)

گلندا کورلا سسپیدز گفت که علیرغم حکم ممنوعیت او از کشور سابقش، قصد سکوت ندارد و همچنان نظرات خود را درباره وضعیت کوبا در شبکه های اجتماعی منتشر کرده است.

او گفت که انتظار ندارد تا زمانی که حکومت تک حزبی در جزیره ادامه دارد، مانند 63 سال گذشته، بازگردد.

او گفت: “من برای مادرم متاسفم. برای پدرم، برای خواهرم، برای برادرم، برای پسر عمویم، دوستانم، همه متاسفم.”

“اما امکان ندارد به عقب برگردم.”