کانادایی ها منتظرند تا از خشونت در سودان فرار کنند، زیرا برخی از کشورها تلاش های تخلیه را آغاز می کنند

برخی از اتباع خارجی روز شنبه تخلیه از بندر دریای سرخ در سودان را آغاز کردند، حتی در حالی که حملات هوایی دوباره خارطوم، پایتخت را پس از یک هفته درگیری بین فرماندهان رقیب که صدها غیرنظامی را در سراسر کشور کشته است، لرزاند.

گزارش شده است که شهروندان کانادایی از جمله افرادی هستند که از سودان به عربستان سعودی فرار کرده اند.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که نیروهای نیروی دریایی سلطنتی این کشور عملیات تخلیه را انجام دادند و 91 شهروند و 66 نفر را از کشورهای “برادر و دوست” – از جمله کانادایی – از بندر سودان در ساحل دریای سرخ به جده منتقل کردند.

صورتحساب، در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، نگفت چه تعداد دارنده پاسپورت کانادایی ممکن است در این پرواز بوده باشند. CBC News برای تایید با Global Affairs Canada تماس گرفته است.

دولت کانادا نیز در حال آماده شدن برای امکان اخراج کارکنان سفارت از کشور است.

زنی که یک گل در دست دارد روی فرش قرمز ایستاده است که توسط مردانی با لباس‌های استتار قهوه‌ای، جلوی یک کشتی خاکستری نیروی دریایی ایستاده است.
اتباع عربستان سعودی و مردم سایر کشورها پس از خروج از سودان در روز شنبه به هنگام ورود به شهر بندری جده مورد استقبال مقامات نیروی دریایی سلطنتی عربستان قرار گرفتند. (خبرگزاری عربستان/ جزوه/ رویترز)

کارولین الی، سخنگوی وزارت دفاع ملی (DND) گفت که Global Affairs Canada از نیروهای مسلح کانادا خواسته است تا “تخصص نظامی و مشاوره ارائه دهند” و به توسعه گزینه های پشتیبانی برای کارکنان کانادایی در سفارت در خارطوم کمک کنند.

او در ایمیلی به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «به طور خاص، این شامل برنامه‌ریزی در صورتی است که شرایط اجازه تخلیه کارکنان سفارت کانادا را بدهد.

الی گفت که یک تیم مشاور راهبردی نیروهای مسلح کانادا و افسران رابط نظامی در حال اعزام به منطقه هستند تا با سایر کشورهای همکار که عملیات تخلیه دیپلماتیک را در نظر دارند، ارتباط برقرار کنند.


اما او گفت که DND در حال حاضر نمی تواند جزئیات بیشتری را منتشر کند و “در مورد عملیات احتمالی به منظور محافظت از امنیت افراد در منطقه گمانه زنی نخواهد کرد.”

وزرای امور خارجه و دفاع ملی کانادا در بیانیه ای جمعه شب اعلام کردند که “به طور فعال اوضاع سودان را زیر نظر دارند.”

ملانی جولی و آنیتا آناند در بیانیه مشترک خود گفتند: «در پاسخ به تحولات اخیر، کانادا اعضای تیم استقرار سریع دائمی امور جهانی کانادا را به جیبوتی اعزام کرده است تا توانایی ما در پشتیبانی و ارزیابی بیشتر نیازها را افزایش دهد.»

سفارت کانادا در خارطوم به طور موقت فعالیت های حضوری را به حالت تعلیق درآورده است. کانادایی هایی که به کمک اضطراری نیاز دارند تشویق می شوند که با مرکز پاسخ اضطراری کانادا تماس بگیرند.

تماشا | جولی می گوید وضعیت سودان برای تخلیه ناامن است:

وزیر امور خارجه می گوید تخلیه از سودان در حال حاضر “غیرممکن” است

ملانی جولی، وزیر امور خارجه می گوید که دفتر او وضعیت را به دقت زیر نظر دارد، اما تخلیه در حال حاضر امکان پذیر نیست زیرا فرودگاه بسته است و خیابان ها ناامن هستند.

روزها در داخل گیر افتاده است

طبق گزارش Global Affairs Canada، نزدیک به 1600 کانادایی به عنوان اقامت در سودان ثبت نام کرده اند، اگرچه ثبت نام داوطلبانه است و تعداد شهروندان کانادایی و مقیم دائم در این کشور ممکن است بیشتر باشد.

به کانادایی‌های باقی‌مانده در سودان توصیه شده است که در محل خود پناه بگیرند و از پنجره‌ها دور بمانند و درها را همیشه قفل نگه دارند، همچنین تلفن‌ها را شارژ نگه دارند و از امن بودن گذرنامه‌ها و اسناد مسافرتی اطمینان حاصل کنند.

سیده مصطفی، یک دانشجوی سودانی کانادایی پزشکی که در خارطوم تحصیل می‌کند، به سی‌بی‌سی نیوز گفت که او و خواهرش از هفته گذشته در خانه‌شان گیر افتاده‌اند. او گفت که دعوا مدت کوتاهی پس از بازگشت او از امتحان به خانه آغاز شد و از آن زمان دیگر نتوانسته است آنجا را ترک کند.

«ما فقط با چیزی که پدر و مادرم زندگی می‌کردیم، زندگی می‌کردیم [who are in Saudi Arabia] ما را خرید خوشبختانه، چند روز قبل از آن، والدینم بسته مراقبتی را برای ما ارسال کردند که شامل انواع غذاهای بسته بندی شده اولیه بود. [and] غذاهای کنسرو شده ای که ما با آنها زندگی می کنیم،” او گفت که ممکن است به اندازه کافی برای ماندگاری حداکثر یک یا دو هفته دیگر باشد.

تماشا | دانشجوی پزشکی کانادایی که در سودان به دام افتاده و منتظر کمک است:

دانشجوی کانادایی که در سودان به دام افتاده است همچنان در انتظار حمایت فدرال در میان بمب گذاری ها است

سیده مصطفی یک دانشجوی پزشکی است که از زمان شروع جنگ در خانه خانوادگی خود در سودان به دام افتاده است. او می گوید که ارتباط مستقیم با مقامات کانادایی در مورد مشاوره یا تلاش های تخلیه غیرممکن بوده است.

مصطفی گفت که وضعیت آسیب زا است و او و خواهرش در بخش هایی از خانه دور از پنجره ها پناه گرفته اند، اما اجتناب از صدای تیراندازی، جت های جنگنده و حملات هوایی غیرممکن است.

او گفت: «هرگاه بمبی در نزدیکی منفجر شود، ساختمان می لرزد.

مصطفی گفت که در چند روز اول جنگ شروع به تماس با کنسولگری کانادا کرده است، اما مقامات هیچ توصیه ای برای خروج از کشور ارائه نکرده اند زیرا خدمات محدود است و فرودگاه ها بسته هستند.

ارتش سودان برای کمک به تخلیه خارجی

در حالی که هجوم خونین جنگ شهری تعداد زیادی را در پایتخت سودان به دام انداخته است، کشورهای خارجی برای بازگرداندن شهروندان خود به کشور تلاش کرده اند. فرودگاه خارطوم بارها مورد هدف قرار گرفته است و بسیاری از ساکنان نتوانسته اند خانه های خود را ترک کنند یا از شهر خارج شده و به مناطق امن تر بروند.

نبرد بین ارتش سودان و گروه شبه نظامی رقیب «نیروهای پشتیبانی سریع» (RSF) در خارطوم و اطراف آن، در سرتاسر کشور، از 15 آوریل آغاز شده است.

ارتش سودان روز شنبه گفت که به تخلیه اتباع خارجی از این کشور کمک می کند، حتی در شرایطی که نیروهایش با رقبای شبه نظامی در خارطوم، از جمله با حملات هوایی، نبرد کردند.

یک تصویر هوایی چندین هواپیمای سیاه شده و آسیب دیده را روی یک آسفالت فرودگاه نشان می دهد
یک تصویر ماهواره ای هواپیماهای منهدم شده را در فرودگاه بین المللی خارطوم در 17 آوریل نشان می دهد. (با حسن نیت از Maxar Technologies/Handout/Reuters)

این بیانیه به نقل از عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش، پس از وعده محمد حمدان داگالو، رهبر RSF، معروف به همدی، برای باز کردن فرودگاه‌ها برای تخلیه صادر شد.

ارتش گفت که برهان “با ارائه کمک های لازم برای تضمین چنین تخلیه هایی برای کشورهای مختلف موافقت کرد.”

RSF اعلام کرد که آماده است تا تمام فرودگاه ها را تا حدی باز کند تا امکان تخلیه فراهم شود. با این حال، فرودگاه بین المللی خارطوم گرفتار درگیری شده است و وضعیت سایر فرودگاه ها یا کنترل نیروهای RSF بر آنها نامشخص است.

گوش کن | نگرانی‌های مربوط به جنگ داخلی در بحبوحه درگیری‌ها بین جناح‌های سودانی افزایش می‌یابد:

جاری16:34ترس از جنگ داخلی در سودان گسترش یافت

خارطوم، پایتخت سودان، در آخر هفته شاهد خشونت‌ها بود. ما درباره گسترش ترس از جنگ داخلی با دکتر علاالدین نوغود، جراح که در خارطوم زندگی و کار می کند، گفتگو می کنیم. و خالد مدنی، رئیس مطالعات آفریقا و دانشیار علوم سیاسی در مک گیل.

جنگ با وجود آتش بس تعطیلات ادامه دارد

ارتش و شبه‌نظامی RSF هر دو بیانیه‌هایی صادر کرده بودند که گفته بودند از روز جمعه آتش‌بس سه روزه را برای تعطیلات عید فطر حفظ خواهند کرد.

یک خبرنگار رویترز در خارطوم گفت، اما صداهای درگیری در طول شب ادامه یافت، اگرچه شدت آنها در صبح شنبه کمتر از روز قبل بود. پخش زنده شبکه های خبری منطقه ای دود بالا آمدن و صدای انفجارها را نشان می داد.

تلاش‌های بین‌المللی برای سرکوب خشونت‌ها بر آتش‌بس متمرکز شده است و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از آنها خواسته است که آتش‌بس را رعایت کنند.

جولی، وزیر امور خارجه کانادا، روز شنبه در یک پست توییتری گفت که با همتای کنیایی خود در تماس بوده است تا در مورد حمایت از تلاش های منطقه ای برای حل این وضعیت گفتگو کند.

این خشونت ها به دلیل اختلاف نظر بر سر طرحی با حمایت بین المللی برای تشکیل یک دولت غیرنظامی جدید، چهار سال پس از سقوط عمر البشیر، و دو سال پس از کودتای نظامی، آغاز شد.

برهان و همدی دو سمت بالای شورای حاکم را برعهده داشتند که بر انتقال سیاسی پس از کودتا نظارت می کرد که قرار بود شامل حرکت به سمت حکومت غیرنظامی و ادغام نیروهای RSF در ارتش شود. هر دو طرف طرف دیگر را به خنثی کردن این انتقال متهم می کنند.

سازمان بهداشت جهانی روز جمعه گزارش داد که از زمان شروع درگیری ها، 413 نفر کشته و 3551 نفر زخمی شده اند. تعداد کشته شدگان شامل حداقل پنج امدادگر در کشوری است که به کمک های غذایی وابسته است.

بیمارستان ها ضربه زدند

اتحادیه پزشکان سودان بامداد روز شنبه اعلام کرد که بیش از دو سوم بیمارستان‌ها در مناطق درگیری غیرفعال هستند و 32 بیمارستان به اجبار توسط سربازان تخلیه شده یا در تیراندازی متقابل گرفتار شده‌اند.

برخی از بیمارستان های باقی مانده که فاقد آب، پرسنل و برق کافی هستند، فقط کمک های اولیه را ارائه می کردند. مردم درخواست های فوری برای کمک های پزشکی، انتقال به بیمارستان و تجویز دارو را در رسانه های اجتماعی ارسال کردند.

پزشکان بدون مرز خواستار عبور ایمن برای تامین بیمارستان ها و اجازه دادن به کارکنان پزشکی برای کار آزادانه شدند.

دود سیاه از منظره شهری در دوردست بلند می شود.
دود روز جمعه آسمان خارطوم، نزدیک بیمارستان بین المللی دوحه را پر کرده است. تیراندازی در پایتخت سودان همچنان ادامه دارد. (ماهین اس./ آسوشیتدپرس)

هزاران سودانی به چاد گریختند

رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل در همسایگی چاد گفت که انتظار دارد شاهد فرار پناهجویان بیشتری از مرز سودان برای فرار از جنگ در دارفور باشد، جایی که برخی از بدترین خشونت ها در خارج از خارطوم گزارش شده است.

حدود 10000 تا 20000 سودانی یک هفته پس از آغاز جنگ در خارطوم و سایر مناطق کشور از مرز چاد عبور کرده اند.

پیر هونورات، مدیر برنامه در چاد روز جمعه به رویترز گفت: “برنامه جهانی غذا برای استقبال از حداقل 100000 نفر آماده می شود. این احتمال وجود دارد که تعداد بیشتری نیز وجود داشته باشد، بنابراین ما باید آماده باشیم.”

وی افزود: بیشتر کسانی که در روزهای اخیر از روستاهای مرزی وارد شدند زن و کودک بودند.

او گفت: “ما از دیدن این همه کودک در حال عبور شگفت زده شدیم. دیدن زنان و کودکان زیر درختان دلخراش بود. برخی از آنها از خشونت رنج برده اند، خانه هایشان سوخته، روستاهایشان ویران شده و محله هایشان کاملا غارت شده است.”

هونورات گفت که نیاز فوری به تامین آب آشامیدنی کافی در منطقه بیابانی خشک وجود دارد.

مردم برای دریافت نان جمع می شوند.
در درگیری‌های روز شنبه بین نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی و ارتش سودان در خارطوم، مردم برای تهیه نان جمع می‌شوند. (محمد نورالدین عبدالله/رویترز)