کانادا 200 سرباز را برای حمایت از تخلیه غیرنظامیان در سودان اعزام می کند

آنیتا آناند وزیر دفاع کانادا روز چهارشنبه تایید کرد که کانادا حدود 200 سرباز را برای کمک به تخلیه غیرنظامیان از سودان جنگ زده مستقر خواهد کرد.

آناند قبل از طرح سوال در مجلس عوام به گروهی از خبرنگاران که با عجله جمع شده بودند گفت که دو ترابری C-130J Hercules در شرق آفریقا برای پرواز به خارطوم “به محض اینکه شرایط زمین اجازه دهد” آماده می شوند.

Global Affairs Canada می گوید که بیش از 1800 کانادایی بین طرف های درگیر در سودان گرفتار شده اند و تقریباً 700 نفر از آنها اعلام کرده اند که می خواهند خارج شوند.

منابع دفاعی به سی بی سی نیوز می گویند که یک گروه از سربازان پیاده نظام از کمپ پتاواوا، اونت. انتظار می رود برای تامین حفاظت نیرو و کمک به هماهنگی تخلیه مستقر شود. یکی از اعضای ستاد فرماندهی بخش 1 کانادا نیز برای نظارت و هماهنگی بیشتر اعزام شده است.

یک مقام ارشد فدرال که در یک نشست فنی در اتاوا صحبت کرد، گفت که این نیروها خارج از اردن عملیات خواهند کرد.

تماشا | کانادایی که از سودان خارج شده است «شکر زنده بودن»

200 سرباز برای کمک به خروج کانادایی ها از سودان اعزام شدند

دولت فدرال حدود 200 سرباز را برای کمک به کانادایی هایی که در میان خشونت و هرج و مرج در سودان گرفتار شده اند، مستقر کرده است. ارتش کانادایی نیز وجود دارد که در حال آماده شدن برای پرواز پس از ایمن شدن فرود در این کشور هستند.

آناند جزئیات دقیقی از گروه نظامی ارائه نکرد و مشخص نیست که آیا اعدادی که او ارائه کرد شامل یگان هوایی نیز می شود یا خیر.

آناند همچنین مکان هواپیما یا جایی که نیروها در حال حرکت هستند را تأیید نکرد. ردیاب پرواز نظامی استفان واتکینز داده هایی دارد که نشان می دهد هواپیماهای ترابری آخرین بار در کشور آفریقای شرقی جیبوتی گزارش شده اند.

مقامات فدرال که روز چهارشنبه در مورد پس‌زمینه صحبت می‌کردند، حضور این هواپیما در دیجیبوتی را تأیید کردند و گفتند که گروه کوچکی از نیروهای عملیات ویژه کانادا آن‌ها را همراهی می‌کنند.

مقامات فدرال همچنین گفتند که ناو کانادایی HMCS Montreal و کشتی تدارکاتی MV Asterix در منطقه هستند و با پیش بینی تخلیه احتمالی از طریق دریا با کشتی های جنگی متحدان در بندر سودان در موقعیتی قرار گرفته اند.

مقامات کانادایی گفتند که تمرکز آنها بر مسیر تخلیه هوایی است زیرا بسیاری از افراد تخلیه شده برای رسیدن به بندر باید بیش از 800 کیلومتر را طی کنند. این مقامات خاطرنشان کردند که یک کاروان سازمان ملل برای رسیدن به بندر باید از 22 ایست بازرسی “از طریق زمین های بسیار خطرناک” عبور کند.

آناند گفت که جابجایی پرسنل و تجهیزات کانادایی در حال انجام است.

او گفت: “نیروهای مسلح کانادا در حال ارائه کمک نظامی به تلاش کانادا برای تخلیه افراد واجد شرایط کانادایی از سودان هستند. پرسنل و دارایی های نیروهای مسلح کانادا در منطقه مستقر شده اند و در حال برنامه ریزی برای عملیات تخلیه در محیط امنیتی متخاصم و ناآرام هستند.” به خبرنگاران گفت.

عکس نمایه نزدیک از آنیتا آناند وزیر دفاع ملی.
آنیتا آناند، وزیر دفاع می گوید که دو هواپیمای C-130J قبل از شروع تخلیه منتظر بهبود شرایط روی زمین هستند. (مطبوعات کانادا/ اسپنسر کولبی)

وزیر نگفت چه زمانی عملیات تخلیه واقعی آغاز خواهد شد. به نظر می رسد تا حد زیادی به مدت زمان آتش بس میان جناح های متخاصم سودان بستگی دارد.

آناند گفت: «شرایط زمینی باید مناسب باشد تا کانادایی‌ها از طریق هواپیمای کانادایی تخلیه شوند.

آناند گفت که این بدان معناست که فرود هواپیما باید ایمن باشد و برای تخلیه‌شدگان کانادایی برای رسیدن به فرودگاه نظامی در خارطوم که توسط سایر کشورهای متحد برای تخلیه آنها استفاده شده است، ایمن باشد.

یک مقام فدرال که در مورد سابقه صحبت می کرد، گفت که خدمات کنسولی هنوز از طریق یک مرکز اورژانس در اتاوا به کانادایی ها ارائه می شود. آنها گفتند که با افرادی در محل تماس گرفته اند که در دولت ثبت نام کرده اند.

این مقام تاکید کرد که “هیچ تضمینی برای برنامه های تخلیه آینده در هفته جاری وجود ندارد.”

انجمن جامعه کانادایی سودانی از اتاوا خواسته است که اقدامات مهاجرتی ویژه ای را انجام دهد که در را به روی اعضای خانواده که شهروند کانادا نیستند باز کند. آنها چیزی شبیه به آنچه که به افغان ها و اوکراینی هایی که از کشورهایشان فرار کرده اند پیشنهاد شده است.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه، چهارشنبه 18 ژانویه 2023 در تورنتو کنفرانس مطبوعاتی برگزار می کند.
ملانی جولی وزیر امور خارجه می گوید که دولت فدرال تدابیر ویژه مهاجرتی برای اعضای خانواده سودانی-کانادایی ها را رد نمی کند. (ایوان میتسویی/سی بی سی)

ملانی جولی، وزیر امور خارجه گفت که این یک احتمال است.

جولی در اوایل روز چهارشنبه گفت: “همه اینها قطعاً چیزی است که وزیر مهاجرت در حال حاضر در حال بررسی آن است و بنابراین این چیزی است که ما در حال بررسی و کار روی آن خواهیم بود.”

مقامات فدرال گفتند که از افرادی که در پروازهای تخلیه به خارج از سودان هستند هزینه ای برای پروازها دریافت نمی شود – اما زمانی که آنها در یک کشور ثالث هستند، ممکن است از تخلیه کنندگان خواسته شود که هزینه پرواز بازگشت به کانادا را بپردازند.

یک مقام فدرال گفت: «اگر کانادایی‌ها توانایی پرداخت هزینه سفر را ندارند، می‌توانند این موضوع را با کارکنان کنسولگری در میان بگذارند. “هدف این است که مردم را به کشور ثالث برسانیم و سپس به صورت موردی از نظر امکانات ارزیابی شوند.”