کاهش نقش نظامی کانادا در تخلیه سودان

دولت فدرال روز جمعه اعلام کرد، نیروهای کانادایی که برای کمک به تخلیه شهروندان از سودان جنگ زده مستقر شده اند به زودی به خانه بازخواهند گشت و کشتی های نیروی دریایی که برای تخلیه احتمالی دریا در نظر گرفته شده اند نیز عملیات عادی خود را از سر خواهند گرفت.

امور جهانی کانادا (GAC) بیانیه‌ای منتشر کرده است که می‌گوید تلاش‌های تخلیه اکنون در حال انتقال به سمت خروج کمکی و حمل‌ونقل تجاری است.

از زمان وقوع خشونت در اواسط آوریل، تقریباً 400 شهروند کانادایی، ساکنان دائمی و خانواده‌هایشان به مکان امنی رسیده‌اند.

دو هواپیمای ترابری C-130J نیروی هوایی کانادا هفته گذشته پروازهای اضطراری را از خارطوم انجام دادند و 550 نفر از جمله اتباع خارجی را به خارج از کشور منتقل کردند.

این هواپیماها همچنین به ماموریت اصلی خود باز می گردند – کمک به ناتو در انتقال تدارکات و تجهیزات مربوط به جنگ در اوکراین.

در بیانیه آمده است: «بیشتر واحدها و عناصر CAF مجدداً در کانادا مستقر خواهند شد، در سایر نقاط اروپا و خاورمیانه جابه‌جا خواهند شد و به مأموریت‌های اولویت‌دار دیگر در سراسر جهان ادامه خواهند داد».

هر دو HMCS Montreal و MV Asterix به همراه سایر کشتی‌های جنگی متحدین در کنار بندر سودان ایستاده بودند. آنها اکنون سفر خود به اقیانوس آرام را از سر خواهند گرفت، جایی که بخشی از حضور نظامی تقویت شده کانادا خواهند بود.

Global Affairs گفت که یک تیم کوچک کمک نظامی در منطقه باقی خواهد ماند تا از دیپلمات ها تا زمانی که نیاز باشد حمایت کنند.

وضعیت در سودان هنوز “بسیار خطرناک” – GAC

برای آن دسته از کانادایی هایی که هنوز به فکر ترک سودان هستند، دولت فدرال توصیه کرد که بسیار احتیاط کنند.

در این بیانیه آمده است: «وضعیت امنیتی در سودان همچنان بسیار خطرناک است.

“مسیرهای سفر باید قبل از تصمیم گیری برای سفر به دقت ارزیابی شوند. کانادایی هایی که مایلند سودان را از طریق جاده ترک کنند، می توانند سفر به بندر سودان را در نظر بگیرند که در آن گزینه های تجاری تجاری در دسترس است. کانادا قویاً توصیه می کند قبل از سفر شرایط ورود به مقصد را بررسی کنید.”

دست نوزادی برای بررسی سوءتغذیه در اردوگاه پناهندگانی که از سودان در شهرستان رنک، سودان جنوبی، در روز چهارشنبه، 3 مه 2023 وارد شده اند، اندازه گیری می شود.
دست نوزادی برای بررسی سوءتغذیه در اردوگاه پناهندگانی که از سودان در شهرستان رنک، سودان جنوبی، در روز چهارشنبه، 3 مه 2023 وارد شده‌اند، اندازه‌گیری می‌شود. سودان از زمانی که درگیری‌ها در اواسط آوریل بین این کشور آغاز شد، در هرج و مرج فرو رفته است. دو ژنرال ارشد رقیب و نگرانی فزاینده ای برای کسانی که در پی جنگ به دام افتاده و آواره شده اند وجود دارد. (پیتر لوئیس / آسوشیتدپرس)

صدها نفر در سودان از زمان وقوع نبرد در 15 آوریل بین نیروهای ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و نیروهای معاون سابق وی، ژنرال محمد حمدان داگلو، که فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) را بر عهده دارد، در سودان کشته شده اند.

روز پنجشنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی را امضا کرد که اختیارات خود را برای اعمال تحریم‌ها علیه کسانی که «تهدید صلح، امنیت و ثبات سودان» هستند، افزایش می‌دهد.

بایدن در بیانیه ای رسانه ای گفت: «خشونت هایی که در سودان اتفاق می افتد یک تراژدی است – و این خیانت به خواسته آشکار مردم سودان برای حکومت غیرنظامی و گذار به دموکراسی است. “باید تمام شود.”