کریس بروکس، داستان‌نویس مشهور و ستون تئاتر در NL، درگذشت

پیرمردی که کلاه سیاه و عینک دایره‌ای به تن دارد لبخند می‌زند.
کریس بروکس، تهیه کننده و مستندساز رادیوی سنت جانز درگذشت. (فرانسسکا سوان/سی بی سی)

کریس بروکس، پایه‌گذار تئاتر در نیوفاندلند و لابرادور، نویسنده، پخش‌کننده و داستان‌نویس که در سراسر جهان به خاطر مستندهای صوتی‌اش شناخته شده بود، درگذشت.

کار حرفه ای بروکس او را به سراسر جهان برد و تحصیلات مهندسی را در دانشگاه مموریال آغاز کرد و سپس تئاتر را در دانشگاه ییل و دانشگاه میشیگان دنبال کرد.

او در اوایل دهه 1990 مستندهای رادیویی ساخت، که شامل همکاری با CBC در نیوفاندلند و لابرادور بود، و بسیاری از کارهای بعدی خود را در Battery Radio انجام داد – یک شرکت مستقل که مستندهای پخش و طراحی صدا را ایجاد می کند.

او به دلیل توانایی و خلاقیت خود در داستان سرایی شناخته شده بود، و یکی از بخش های کلیدی چندین پروژه پادکست اخیر در اطراف سنت جان بود. او نشان کانادا را برای کمک هایش به فرهنگ نیوفاندلند در سال 2000 و دکترای افتخاری از مموریال در سال 2007 دریافت کرد.

اخیرا، بروکس به ایجاد کمک کرد طرف دیگر این، یک شکار گنج صوتی که مردم را از مرکز شهر سنت جانز می آورد و رضایت، یک برنامه پادکست که شنوندگان را از طریق مناطق خاکستری رضایت راهنمایی می کرد و قطعاتی از محاکمه تجاوز جنسی افسر RNC داگ اسنلگرو را نشان می داد.

اندی جونز بازیگر سنت جان در چند سال گذشته با بروکس برای تولید نسخه صوتی کتاب‌های کودکی که او نوشته بود کار کرد و می‌گوید که آن‌ها برخی از بهترین دوران حرفه‌ای او بوده‌اند.

جونز سه‌شنبه به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «او از نظر انتقال داستان‌های نیوفاندلند یک شخصیت بزرگ در آن جهان است.

او در نوع خود بی‌نظیر بود، واقعاً من فکر می‌کنم، از بسیاری جهات. در رویکرد او به داستان‌سرایی و رویکردش به رادیو و برنامه‌های تلویزیونی به طور کلی. فقط کارهای زیادی انجام داد و حضور قدرتمند و تاثیرگذاری در هنر اینجا داشت.”

او واقعاً معتقد بود که تئاتر وسیله ای است که می توان آن داستان ها را به وسیله آن روایت کرد.– دونا بات

بروکس همچنین یکی از اعضای مؤسس گروه The Mummers بود که در سراسر استان و کشور به خاطر نمایشنامه‌هایشان که در دهه 1970 و اوایل دهه 80 اجرا شدند، شناخته شده بودند.

بسیاری از آثار جامعه محور و بحث برانگیز بودند، مانند چه ربطی به قیمت ماهی دارد؟ و آنها باشگاه مهر و موم می کنند نه؟

گروه همچنین مرکز منابع برای هنرها را در سنت جان تأسیس کرد و به خرید، بازسازی و توسعه سالن LSPU در سنت جان به عنوان یک فضای نمایش محلی خیمه شب بازی کمک کرد.

دونا بات، مدیر اجرایی هنری Rising Tide Theatre در ترینیتی، در سال 1973 توسط بروکس استخدام شد و در بسیاری از تولیدات با گروه همکاری کرد. او می گوید که بدون بروکس در این صنعت حضور نخواهد داشت.

ساختمان سبز بزرگی بر روی تپه ای ایستاده است.
بروکس برای همیشه با سالن تاریخی LSPU در مرکز شهر سنت جان مرتبط خواهد بود. او در ایجاد مرکز منابع برای هنرها در حال حاضر در سالن نقش کلیدی داشت. (زک گودی/سی بی سی)

“ما به نوعی خودمان را به عنوان صدایی برای داستان های خود می دیدیم. و این همان چیزی بود که کریس می خواست انجام دهد… [He] ما را، بسیاری از ما، به مدار خود کشاند. و در برخی موارد ما از آن زمان تاکنون ادامه داده ایم.»

کریس آن دیدگاه و آن میل را به ارمغان آورد. او واقعاً معتقد بود که تئاتر وسیله‌ای است که می‌توان آن داستان‌ها را بیان کرد. و من فکر می‌کنم او درست می‌گفت. بسیار درست است.»

کار بروکس به عنوان یک مومر تأثیر عمیقی بر فابیان اوکیف، تهیه‌کننده و کارگردان تئاتر اجتماعی گذاشت، که در نوجوانی گروه تروپ را دید که وارد کلاس او شد.

O’Keefe روز سه شنبه گفت: “عالی بود. جادویی بود. عالی بود زیرا در آن من را پر از هیبت کرد.”

او در کودکی تأثیر عمیقی بر من گذاشت. دیدگاه متفاوتی نسبت به هنرهای نمایشی به من داد و دیدگاهی که رویکرد من به کار را در 40 سال گذشته شکل داده است.»

او گفت که اوکیف و بروکز دوستان خوبی خواهند شد، و از بروکز به عنوان یک روح متفکر و کنجکاو یاد می کند که برای همه و همه چیز وقت داشت.

او گفت: “او فقط یک حس واقعی سرگرمی و ماجراجویی داشت. و ما چه چیزی را از دست دادیم؟ این غیرقابل اندازه گیری است.”

“منظورم این است که چگونه چیزی به این غول را اندازه می گیرید؟”

از CBC نیوفاندلند و لابرادور بیشتر بخوانید