کمیته ای متشکل از نمایندگان مجلس، قضات سابق برای بررسی اخراج 2 دانشمند آزمایشگاه ملی میکروبیولوژی

اعضای تمام احزاب رسمی در مجلس عوام و سه قاضی سابق در یک کمیته موقت جدید برای بررسی اخراج جنجالی دو دانشمند از آزمایشگاه ویروس شناسی برتر کانادا در وینیپگ خواهند نشست.

مارک هالند، رهبر مجلس دولت، ترکیب این کمیته را چهارشنبه اعلام کرد. چهار نماینده مجلس به جلسات توجیهی و سایر اسناد در این مورد دسترسی خواهند داشت: ایقره خالد از لیبرال ها، جان ویلیامسون از محافظه کاران، رنه ویلمور از بلوک کبکوا و هدر مک فرسون از NDP. هر چهار نفر جایگزین هایی از طرف خود دارند.

سه قاضی ارشد سابق به آنها ملحق خواهند شد تا به عنوان داور عمل کنند و در مورد اینکه چه اطلاعاتی می تواند عمومی شود، حرف آخر را خواهند زد. داوران: ایان بینی، النور داوسون و مارشال روتشتاین هستند. بنی و روتشتاین قضات سابق دادگاه عالی کانادا هستند.

“در مواردی که اطلاعات ویرایش شده ای وجود دارد که کمیته معتقد است باید عمومی شود، هیئت داوران … تعیین خواهد کرد که چگونه این اطلاعات می تواند به طور گسترده تر افشا شود بدون اینکه امنیت ملی، دفاع ملی یا روابط بین المللی یا هر چیز عمومی یا خصوصی دیگر به خطر بیفتد. در بیانیه خبری دولت آمده است.

زن و مردی کنار هم روی کاناپه نشسته اند و به دوربین لبخند می زنند.
دکتر Xiangguo Qiu، سمت چپ، و همسرش Keding Cheng، سمت راست، در ژوئیه 2019 از آزمایشگاه خارج شدند. اخراج آنها در ژانویه 2021 اعلام شد. RCMP در آن زمان در حال بررسی این زوج بود، اما هیچ دلیلی برای آنها ارائه نکرد. اخراج یا تحقیق (جوایز نوآوری فرماندار کل)

این کمیته پرونده دکتر Xiangguo Qiu و همسرش Keding Cheng را بررسی خواهد کرد. کیو و چنگ هر دو دانشمندی بودند که در آزمایشگاه ملی میکروبیولوژی در وینیپگ، که توسط آژانس بهداشت عمومی کانادا (PHAC) اداره می شود، کار می کردند. کیو و چنگ در ژوئیه 2019 قبل از اینکه PHAC اخراج آنها را در ژانویه 2021 اعلام کند، از آزمایشگاه خارج شدند. RCMP در آن زمان در حال بررسی این زوج بود، اما نه آنها و نه PHAC دلیلی برای اخراج یا تحقیق ارائه نکرده اند.

کارشناسان امنیت ملی به سی‌بی‌سی نیوز گفتند که این پرونده نگرانی‌هایی را در مورد جاسوسی چین ایجاد می‌کند. این اخراج ها همچنین باعث جنجال سیاسی شد و احزاب مخالف از دولت خواستند اطلاعات بیشتری در مورد دلیل رها شدن کیو و چنگ منتشر کند.

این آزمایشگاه تنها مرکز سطح 4 در کانادا است، به این معنی که برای کار با جدی ترین و کشنده ترین بیماری های انسان و حیوان مجهز است.

محافظه کاران پیشتر کمیته امنیت ملی همه حزبی را به دلیل امتناع دولت از تحویل اسناد مربوط به اخراج دانشمندان تحریم کردند.

هالند روز چهارشنبه گفت که ایجاد کمیته جدید دشوار است.

او در یک دعوای رسانه ای گفت: “این یک پروسه طولانی برای گرد هم آوردن همه احزاب، جمع شدن اعضا، به دست آوردن هیئت داوران بوده است.”

اما اکنون سه قاضی محترم سابق داریم که پذیرفته اند نقش داور را بر عهده بگیرند.»