گروه سیاهپوستان پارلمانی کانادا با همتایان آمریکایی خود نقاط مشترکی پیدا می کند

رزماری مودی، سناتور مستقل انتاریو، می‌گوید: از آنجایی که گروه سیاهپوست پارلمانی کانادا رشد کرده است، طبیعی بود که این گروه به دنبال مشاوره و همکاری با همتای آمریکایی خود باشد.

به همین دلیل است که برخی از اعضای گروه سیاهپوستان پارلمانی این هفته برای اولین دیدار تاریخی با گروه سیاه پوستان کنگره آمریکا در دی سی بودند. هدف: فرصتی برای یادگیری از یکدیگر به عنوان قانونگذار و مدافع مسائلی که بر جوامع سیاه پوست مربوطه آنها تأثیر می گذارد.

“[The U.S.] یکی از آن مکان ها بود، آن کشورهایی که ما به آن نگاه می کنیم، [that has] مودی، رئیس مشترک این سازمان، در مراسمی که اوایل این هفته در سفارت کانادا برگزار شد، گفت: یک گروه سیاهپوست بسیار بزرگتر و بسیار قوی تر.

او می‌گوید: «ما شیفته این واقعیت بودیم که موضوعات مشابه زیادی وجود دارد که در حال کار روی آن‌ها هستیم، بسیاری از مسائل واقعاً نگران‌کننده، مداوم و جدی. و ما کنجکاو بودیم که… شروع کنیم و شریک شویم و ببینیم چگونه می توانیم از آنها یاد بگیریم.”

“مال ما نیست که به تنهایی با آن روبرو شویم”

او گفت که کشف کرده است که بسیاری از اعضای گروه سیاهپوستان کنگره ایالات متحده دارای خانواده در کانادا هستند، در حالی که اعضای گروه خود خانواده در ایالات متحده دارند.

“پس چرا ما صحبت نمی کنیم، چرا شریک نمی شویم؟”

Ont.  سناتور مستقل رزماری مودی، رئیس مشترک گروه سیاهپوستان پارلمانی کانادا، در مراسم پذیرایی از گروه سیاه پوستان کنگره آمریکا در سفارت کانادا در واشنگتن دی سی سخنرانی می کند.
رزماری مودی، سناتور مستقل انتاریو، رئیس مشترک گروه سیاهپوستان پارلمانی کانادا، در مراسم پذیرایی از اعضای گروه سیاهپوستان کنگره آمریکا در سفارت کانادا در واشنگتن دی سی سخنرانی می کند. (مارک گولوم/سی‌بی‌سی)

مودی گفت که گروه سیاه پوستان پارلمان کانادا در سال 2015 با پنج عضو شروع به کار کرد، اما از آن زمان به 14 عضو افزایش یافته است. این گروه غیرحزبی نامیده می شود و اعضای پارلمان و سناتورهایی را که یا سیاه پوستان کانادا هستند یا متحدان سیاه پوستان کانادایی که از مسائل دفاع می کنند ترکیب می کند. که برای جوامع سیاه پوست در سراسر کانادا اهمیت دارند.

سازمان ایالات متحده از سال 1971 با عضویت فعلی بیش از 50 قانونگذار از هر دو مجلس و سنا وجود داشته است.

گرگ فرگوس، نماینده لیبرال، رئیس مشترک سابق گروه، که به دی سی نیز سفر کرده بود، گفت: «آنها کارهای مثبت زیادی برای آمریکایی های آفریقایی تبار انجام داده اند. ابتکاراتی که ما انجام داده‌ایم، مطمئناً می‌توانیم از پسرعموهای آمریکایی‌مان یاد بگیریم که چگونه مطمئن شویم که نوع درست ائتلاف‌سازی را انجام می‌دهیم.”

به گفته استیون هورسفورد، نماینده کنگره نوادا و رئیس انجمن سیاهپوستان کنگره، هر هفته گروه آنها برای صرف ناهار برای بحث در مورد مسائل، در “مهم ترین ساعت، مهمترین جلسه در آن کنگره” گرد هم می آیند.

هورسفورد در صحبت با مهمانان گردهم آمده در پذیرش سفارت کانادا گفت که هر دو گروه یک “جلسه کاری فوق العاده سازنده” داشتند که در آن درباره نقش قانونگذاران سیاه پوست در حمایت از جوامعی که “هر روز” به آنها خدمت می کنند بحث کردند.

او گفت: “و من واقعا از فرصتی برای ادامه این کار هیجان زده هستم.” “ما ترک کردیم [the] با درک روشنی ملاقات کنیم که مسائل ما به تنهایی مربوط به ما نیست. همه ما در اینجا تلاش می کنیم تا جوامع خود را ایمن نگه داریم و فرصت های اقتصادی را برای حاشیه نشینان و محرومان فراهم کنیم.”

ملاقات با رهبران حقوق مدنی سیاه پوستان

نمایندگان پارلمان کانادا همچنین به دانشگاه هاوارد، یک موسسه تحقیقاتی تاریخی سیاه پوستان سفر کردند و در آنجا با رهبران سازمان های حقوق مدنی آمریکایی از جمله انجمن ملی برای پیشرفت رنگین پوستان (NAACP) و لیگ ملی شهری (NUL) دیدار کردند.

مارک موریال، رئیس لیگ ملی شهری، گفت: “ما چیزهای زیادی در مورد کانادا، در مورد کانادایی های برگشته، در مورد چالش ها، مبارزات و امیدهای آنها آموخته ایم.”

دریک جانسون، رئیس و مدیر عامل NAACP، خاطرنشان کرد که سازمان آنها در منطقه نیاگارا در کانادا پیدا شده است زیرا آمریکای آفریقایی نمی تواند به طور ایمن در خاک ایالات متحده تشکیل جلسه دهد.
دریک جانسون، رئیس و مدیر عامل NAACP، خاطرنشان کرد که سازمان آنها در منطقه نیاگارا در کانادا تأسیس شده است زیرا آمریکای آفریقایی نمی تواند به طور ایمن در خاک ایالات متحده تشکیل جلسه دهد. (مارک گولوم/سی‌بی‌سی)

او گفت: “من فکر می کنم ما از شباهت ها متاثر شدیم. مسائل مربوط به پلیس، سیستم قضایی، فقر، عدم نمایندگی و صدا. شباهت ها در شرایط و مبارزات فکر می کنم برای ما بسیار واضح تر از قبل از این جلسه است.” .

دریک جانسون، رئیس و مدیر عامل NAACP، خاطرنشان کرد که سازمان آنها در منطقه نیاگارا در کانادا تأسیس شده است زیرا آمریکای آفریقایی نمی تواند به طور ایمن در خاک ایالات متحده تشکیل جلسه دهد.

«این گفت‌وگو هم تاریخی است، اما فرصتی است برای ادامه دادن به منافع متقابل که باید اطمینان حاصل کنیم که با همه انسان‌ها بدون در نظر گرفتن منشاء ملی یا پیشینه قومی، محترمانه رفتار می‌شود.

بنر BBIC
(CBC)

برای داستان‌های بیشتر در مورد تجربیات سیاه‌پوستان کانادایی – از نژادپرستی ضد سیاه‌پوستان تا داستان‌های موفقیت در جامعه سیاه‌پوستان – به سیاه‌پوست بودن در کانادا، پروژه CBC که سیاه‌پوستان می‌توانند به آن افتخار کنند، مراجعه کنید. داستان های بیشتر را می توانید اینجا بخوانید.