گزارش جدید نشان می‌دهد که رویال بانک، سرمایه‌گذار شماره یک توسعه سوخت‌های فسیلی در جهان است

گزارشی از ائتلافی از گروه‌های زیست‌محیطی نشان می‌دهد که رویال بانک کانادا سال گذشته پس از تأمین بیش از ۴۲ میلیارد دلار بودجه، بزرگترین تأمین‌کننده مالی سوخت‌های فسیلی در جهان بود.

گزارش سالانه Banking on Climate Chaos نشان می‌دهد که بودجه این بانک بین سال‌های 2016 تا 2021، آن را به عنوان پنجمین تامین‌کننده بزرگ سوخت‌های فسیلی معرفی می‌کند، اما سال 2022 اولین سالی بود که بیشترین پول را ارائه کرد.

در سال 2021، RBC پنجمین تامین کننده مالی پروژه های سوخت فسیلی در جهان بود.

بانک آمریکایی JP Morgan بزرگترین تامین کننده مالی این صنعت در سال 2021 بود، قبل از اینکه در سال 2022 توسط RBC تصویب شود. جی پی مورگان در سال گذشته به میزان 39.2 میلیارد دلار این صنعت را تامین مالی کرد.

بر اساس این داده ها، بانک اسکاتیا بانک در سال گذشته با 29.5 میلیارد دلار سرمایه در رتبه نهم جهانی قرار گرفت و TD با حدود 29 میلیارد دلار آمریکا دقیقاً پس از آن قرار داشت، در حالی که بانک مونترال با 19.3 میلیارد دلار و 17.9 میلیارد دلار در رتبه 15 و شانزدهم CIBC قرار گرفت.

در مجموع، پنج بانک بزرگ کانادایی در سال گذشته تقریباً 140 میلیارد دلار برای توسعه سوخت‌های فسیلی هزینه کردند.

در جلسه سالانه سهامداران RBC در هفته گذشته، دیو مک کی، مدیر اجرایی، بر اهمیت امنیت انرژی و انتقال منظم از منابع مالی سوخت فسیلی تاکید کرد و از بودجه بانک و سابقه آب و هوا دفاع کرد.

حامیان محیط‌زیست بانک‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند تا منابع مالی سوخت‌های فسیلی را به‌عنوان راهی برای سخت‌تر کردن ساخت پروژه‌های جدید نفت و گاز و تسریع انتقال به انتشار خالص صفر، متوقف کنند.

کیت استوارت، استراتژیست ارشد انرژی صلح سبز کانادا، در بیانیه‌ای گفت که تبدیل شدن RBC به بزرگترین سرمایه‌گذار سوخت فسیلی در جهان نشان می‌دهد که نمی‌توان به بانک‌ها در انجام کار درست در مورد تغییرات آب و هوایی اعتماد کرد، بنابراین آنها باید برای انجام این کار تحت نظارت باشند.