گزارش گزارش: با وجود دست‌اندازی در سال 2021، انتشار کربن در کانادا همچنان پایین‌تر از سطح قبل از همه‌گیری بود.

انتشار گازهای گلخانه ای کانادا در سال 2021 نسبت به سال قبل افزایش یافت، اما کمتر از میزان قبل از شیوع بیماری همه گیر باقی ماند.

دولت فدرال گزارش فهرست موجودی ملی سال 2023 خود را روز جمعه منتشر کرد. گزارش سالانه به سازمان ملل ارائه می شود و پیشرفت کانادا در طرح کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را شرح می دهد.

کانادا در سال 2021 با شروع کاهش محدودیت های همه گیر، 670 میلیون تن دی اکسید کربن و معادل های آن در متان، اکسید نیتروژن و گازهای مصنوعی تولید کرد.

این 12 میلیون تن – یا 1.8 درصد – بیشتر از کل ثبت شده در سال 2020 است، زمانی که بسیاری از اقتصاد در زمان شروع همه گیری تعطیل شد.

استفان گیلبولت، وزیر محیط زیست، گفت که انتظار می رود در سال 2021 افزایش یابد و انتشار گازهای گلخانه ای در واقع کمتر از حد پیش بینی شده است.

Guilbeault در بیانیه ای رسانه ای گفت: «اقتصاد کانادا، در مواجهه با یک جهش قوی پس از همه گیری، همچنان نشانه هایی از کارآمدتر شدن و آلودگی کمتر را نشان می دهد، زیرا سفر ما به سمت انتشار خالص صفر ادامه دارد.»

گزارش دولت می گوید که کانادا در سال 2021، 53 میلیون تن کمتر از سال 2019 – سال قبل از شیوع بیماری همه گیر، تولید گازهای گلخانه ای داشته است. Guilbeault پیشنهاد کرد که این بدان معناست که دولت او در حال پیشرفت در اهداف کاهش انتشار است.

Guillbeault گفت: “پیشرفت در حال رخ دادن است و کانادا در انجام اقدامات اقلیمی متمرکز و بی وقفه بوده است.”

استیون گیلبولت، وزیر محیط‌زیست، کت و شلوار قهوه‌ای به تن دارد و در مرکز کنفرانس به سؤالات حضار پاسخ می‌دهد.
وزیر محیط زیست فدرال استیون گیلبولت در یک پرسش و پاسخ به عنوان بخشی از کنفرانس انستیتو آب و هوای کانادا با عنوان “2030 در کانون: دستیابی به دهه آینده درست بر روی خالص صفر” در اتاوا در 18 اکتبر 2022 شرکت می کند. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

سال گذشته، دولت طرحی برای کاهش 40 تا 45 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 به کمتر از سطح سال 2005 ارائه کرد.

بر اساس گزارش روز جمعه، انتشار گازهای گلخانه ای کانادا در سال 2021 62 میلیون تن کمتر از سطح سال 2005 بود که در 16 سال گذشته 8.4 درصد کاهش داشت.

نتیجه گیری گزارش دولت مطابق با الف است گزارش مشابه از موسسه مستقل آب و هوای کانادا که در فوریه منتشر شد.

اقتصاددان اصلی این موسسه، دیو سایر، گفت که گزارش روز جمعه ثابت می کند که سیاست های دولت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کار می کنند، اما هنوز باید کارهای بیشتری انجام شود.

ساویر در بیانیه ای گفت: «دستیابی به هدف اقلیمی 2030 کانادا مستلزم اقدام سریع تر و سیاست قوی تر از سوی دولت های سراسر کشور است – اما پیشرفتی که امروز شاهد آن هستیم یک گام رو به جلو است».

صنعت نفت و گاز بیش از یک چهارم گازهای گلخانه ای را تولید می کند

بخش نفت و گاز کانادا همچنان بیشترین سهم را در انتشار گازهای گلخانه ای دارد. در سال 2021، این صنعت 28 درصد از گازهای گلخانه ای کشور را تولید کرد. در حالی که انتشار کلی این صنعت در سال 2021 کمتر از سال 2019 بود، اما همچنان بالاتر از سطح سال 2005 بود.

ساویر پیشنهاد کرد که این بدان معناست که صنعت “در جهت اشتباهی در حال حرکت است.”

در سال 2021، برخی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت کانادا اعلام کردند که در حال تشکیل سازمانی به نام Pathways Alliance با هدف دستیابی به انتشار خالص صفر گازهای گلخانه ای از عملیات شن های نفتی تا سال 2050 هستند.

منتقدان پیشرفت گروه در این تعهد را زیر سوال برده اند. در ماه سپتامبر، مؤسسه پمبینا گفت که بیشتر جزئیات طرح‌های کربن‌زدایی اعضای Pathways Alliance فاش نشده است.. مؤسسه گفت از زمان تأسیس این گروه، اعضای آن هیچ سرمایه گذاری قابل توجهی برای کربن زدایی انجام نداده اند.

مشاور ارشد سیاستگذاری بنیاد دیوید سوزوکی، تام گرین، گفت که گزارش روز جمعه نیاز به محدودیت انتشار گازهای گلخانه ای در این بخش را تایید می کند.

گرین در بیانیه ای رسانه ای گفت: “ما از طریق مقررات و سیاست های ملی در مسیر درستی هستیم، اما باید از همه ابزارهای موجود در جعبه ابزار خود استفاده کنیم. کانادا می تواند و باید بهتر عمل کند.”

سال گذشته، دولت برای تعیین سقفی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش نفت و گاز و کاهش تقریباً 40 درصدی آنها تا پایان این دهه، یک سیستم سقف و تجارت خاص صنعت یا یک سیستم قیمت‌گذاری کربن اصلاح شده را پیشنهاد کرد.

گرین گفت که دولت باید این طرح را زودتر نهایی کند.

صنعت حمل و نقل دومین تولید کننده گازهای گلخانه ای در سال 2021 بود و 22 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای کانادا را تولید کرد.

از نظر استانی، انتاریو و آلبرتا بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای کشور هستند. اما در حالی که انتاریو از سال 2005 روند نزولی داشته است، انتشار آلاینده آلبرتا افزایش یافته است.