یک دیپلمات سابق هشدار می دهد که هزینه های دفاعی کانادا آن را به ناتو تبدیل نکرده است – اما ممکن است تغییر کند.

یکی از دیپلمات‌های ارشد سابق این کشور اخیراً به نمایندگان پارلمان گفت که عدم تمایل (یا ناتوانی) آشکار کانادا برای برآورده کردن هدف هزینه‌های دفاعی ناتو، اعتبار این کشور را در میان متحدانش کاهش نداده است.

کری باک سفیر سابق کانادا در ناتو گفت: اما هر چه جنگ بین روسیه و اوکراین بیشتر طول بکشد، سایر کشورها احتمالاً بی صبرتر خواهند شد.

باک سخنان خود را روز جمعه در برابر کمیته دفاعی مجلس عوام بیان کرد – تنها چند روز پس از گزارشی در واشنگتن پست با استناد به اسناد اطلاعاتی لو رفته پنتاگون، نخست‌وزیر جاستین ترودو به متحدانش گفته است که کانادا معیار هزینه‌های دفاعی ناتو را برآورده نخواهد کرد. درصد از تولید ناخالص ملی

سی‌بی‌سی نیوز اسناد را ندیده و محتویات آن را تأیید نکرده است. نه ترودو و نه آنیتا آناند، وزیر دفاع، این گزارش را صراحتا رد نکرده اند.

در گفتگو با خبرنگاران پس از نشست متحدان در یک پایگاه آمریکایی در رامشتاین آلمان در روز جمعه و بعد از آن در رادیو CBC خانه، آناند از اظهار نظر در مورد آنچه که او به عنوان “یک سند ظاهراً افشا شده” توصیف کرد، خودداری کرد.

آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا، در طی یک بیانیه مطبوعاتی قبل از نشست «گروه تماس دفاعی اوکراین» در پایگاه هوایی رامشتاین در رامشتاین، آلمان، جمعه، 21 آوریل 2023، با خبرنگاران صحبت می‌کند.
آنیتا آناند، وزیر دفاع، در طی بیانیه مطبوعاتی قبل از نشست «گروه تماس دفاعی اوکراین» در پایگاه هوایی رامشتاین در رامشتاین، آلمان در 21 آوریل 2023 با خبرنگاران صحبت می کند. (ماتیاس شریدر/آسوشیتدپرس)

او توضیح نداد که منظورش از «به ظاهر افشا شده» چیست، اما گفت که هزینه‌های دفاعی در کانادا در «مسیر صعودی» است و کانادا تعهدات معناداری می‌دهد.

او پیشنهاد کرد که در میان متحدانی که در رامشتاین جمع شده بودند تا در مورد مرحله بعدی حمایت تجهیزات نظامی از اوکراین صحبت کنند، احساس بدی نمی کند.

آناند به او گفت: “من در اتاقی با پنجاه کشور بودم و احساس وحدت، انرژی، خوش بینی به تعهد جمعی ما به اوکراین در زمان نیازش بود.” خانه.

با پایان یافتن جلسه آناند در آلمان، باک در مقابل کمیته دفاع شهادت می داد. او به هیئت چهار حزبی نمایندگان مجلس گفت که اسناد را ندیده است «اما [from] آنچه من می فهمم در آنهاست، با برخی از انتقادات موافقم و با برخی دیگر واقعا مخالفم.»

کری باک، سفیر کانادا در ناتو، روز جمعه، 17 نوامبر 2017، در یک کنفرانس خبری در مجمع امنیت بین المللی هالیفاکس در هالیفاکس سخنرانی می کند.
کری باک، سفیر سابق کانادا در ناتو، گفت که معیار 2 درصدی ناتو به دلیل جنگ در اوکراین به یک استاندارد سیاسی بسیار مهم تبدیل شده است. (اندرو وان/ مطبوعات کانادا)

جدای از مسئله هزینه‌های دفاعی، گزارش پست نگرانی‌های متحدان خود را در مورد ظرفیت کانادا برای انجام تعهدات اتحاد خود، که شامل تعهد به گسترش گروه نبرد ناتو در لتونی به اندازه تیپ می‌شود، برجسته کرد.

باک توضیح بیشتری در مورد اینکه با چه نکاتی موافق است و کدام را نه توضیح نداد. او یکی از 62 شخصیت برجسته امنیت ملی، نظامی و تجاری است که نامه ای را امضا کردند که توسط موسسه کنفرانس انجمن دفاعی تهیه شده بود و از دولت لیبرال خواسته بود که هزینه های دفاع ملی را بیشتر در اولویت قرار دهد.

باک گفت که بحث بر سر رسیدن به هدف ناتو عمدتا سیاسی است.

باک به نمایندگان مجلس گفت: «در واقع فکر می‌کنم که شهرت ما در ناتو بسیار خوب است. اما هدف 2 درصدی… کانادا مشخص کرده است که از طریق دو دولت یک هدف و غیر الزام آور است.

او گفت که معیار 2 درصدی در حال تبدیل شدن به “یک معیار سیاسی بسیار مهم است. و این یک معیار سیاسی بسیار مهم است که اهمیت بیشتری پیدا می کند. به دلیل جنگ اهمیت بیشتری پیدا می کند.”

سایر متحدان، به ویژه آلمان، متعهد شده اند که معیار ناتو را رعایت کنند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پیش از این گفته است که رهبران متحدان احتمالاً در نشست آتی خود توافق خواهند کرد که 2 درصد تولید ناخالص داخلی باید «کف، نه سقف» هزینه‌های دفاعی باشد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در 8 مارس 2022 در جریان بازدید از پایگاه نظامی آدازی در کاداگا، لتونی، به سربازان کانادایی خوش آمد گفت.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در 8 مارس 2022 در جریان بازدید از پایگاه نظامی آدازی در کاداگا، لتونی، به سربازان کانادایی خوش آمد گفت. (رومن کوکساروف/ آسوشیتدپرس)

به گفته باک، و این همان جایی است که خطر برای کانادا وجود دارد – “زیرا همه متحدان ما بالاتر و بالاتر می روند و ما بخشی از آن نیستیم.”

او خاطرنشان کرد که بخشی از دلیل عدم افزایش درصد تولید ناخالص داخلی کانادا به این دلیل است که اقتصاد کانادا نسبت به کشورهای متحدش بهتر عمل می کند.

مارک نورمن، معاون بازنشسته، فرمانده سابق نیروی دریایی کانادا، گفت که سیاست امنیت ملی کانادا را تضعیف می کند.

نورمن به رادیو سی بی سی گفت: «نظر من این است که مشکل مسائل نظامی و دفاعی و امنیتی در کانادا این است که آنها در واقع سیاسی هستند. خانه. شاید از من ساده لوحانه باشد که این را بگویم، اما واقعیت این است.»

او گفت که مسائل امنیتی و دفاعی نباید به عنوان فوتبال سیاسی یا مسائل گوه ای مورد استفاده قرار گیرد.

دادستان های فدرال اتهام نقض اعتماد علیه معاون دریاسالار مارک نورمن را متوقف کردند.
مارک نورمن، فرمانده سابق نیروی دریایی کانادا می گوید که مسائل امنیت ملی باید از سیاست های کوچک جدا شود. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

نورمن گفت: “کانادایی ها نباید نگران دفاع و امنیت باشند.”

“آنجا [is] مجموعه وسیعی از مسائلی که آنها روزانه با آن مواجه هستند و نظر من این است که وظیفه دولت است که به این مسائل رسیدگی کند و آنها را به موضوعات افکار عمومی یا دستور کار سیاسی تبدیل نکند. زیرا اکثر کانادایی ها لزوماً نگران دفاع و امنیت نیستند و نباید.

آنها باید بدانند که از دفاع و امنیت کافی برخوردارند، نه فقط برای حفاظت فیزیکی از کانادا… بلکه مهمتر از آن برای حفاظت از منافع کانادا در سطح بین المللی.”

تا حدودی، دولت لیبرال خطر سیاسی کردن امنیت ملی را زمانی که کمیته امنیت ملی و اطلاعات پارلمانی (NSICOP) را برای نظارت بر خدمات امنیتی ایجاد کرد، تشخیص داد.

لیبرال‌ها قول دادند که یک آژانس مستقل برای رسیدگی به تدارکات نظامی ایجاد کنند، اما هرگز این کار را دنبال نکردند. زمانی که آن وعده تبلیغاتی چندین سال پیش داده شد، ایده این بود که سیاست از تدارکات دفاعی خارج شود.

در همین حال، ناتوانی کانادا در خرید به موقع تجهیزات نظامی ضروری بر درصد هزینه‌های دفاعی ناتو تأثیر می‌گذارد – و متحدان را به این فکر می‌اندازد که آیا این کشور ظرفیت پاسخگویی را دارد یا خیر.