یک نماینده محافظه‌کار می‌گوید که فدرال‌رزروها او را در مورد تهدیدهای ادعایی علیه خانواده‌اش در چین مطلع نکرده‌اند

مایکل چونگ، عضو محافظه‌کار پارلمان می‌گوید اتاوا باید او را از تهدیدات احتمالی دولت چین برای خانواده‌اش مطلع می‌کرد.

چونگ بیانیه ای را پس از آن منتشر کرد که گلوب اند میل با استناد به یک سند فوق محرمانه و یک منبع ناشناس امنیت ملی گزارش داد که سرویس اطلاعاتی چین به دنبال هدف قرار دادن این نماینده پارلمان و خانواده وی بوده است.

وزیر سابق کابینه به‌عنوان منتقد سیاست خارجی محافظه‌کاران عمل می‌کند و به طور معمول از رژیم پکن به دلیل سابقه حقوق بشر و تلاش‌های ادعایی‌اش برای مداخله در امور کانادا انتقاد می‌کند.

چونگ در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، گفت که مانند سایر کانادایی‌ها، او خانواده‌ای در خارج از کشور دارد – و هر گونه تلاش برای تهدید آنها در تلاش برای ارعاب یا اجبار مردم در کانادا یک تهدید ملی است.

چونگ گفت که سرویس اطلاعات امنیتی کانادا هرگز او را در مورد تهدیدهایی که علیه او یا خانواده اش صورت گرفته بود، مطلع نکرد. او گفت که معتقد است این به این دلیل است که دفتر نخست وزیر جاستین ترودو اجازه چنین هشداری را نداده است. گزارش گلوب به نقل از یک منبع محرمانه امنیت ملی گفت که یک دیپلمات چینی در تورنتو در این عملیات شرکت دارد.

چونگ در بیانیه خود گفت: در واقع آخرین فهرست دیپلماتیک و کنسولی دیپلمات های معتبر ارائه شده توسط Global Affairs Canada نشان می دهد که این دیپلمات، آقای وی ژائو، همچنان مورد تایید دولت برای کار در کانادا است.

بدیهی و گیج کننده است که دولت همچنان چشم خود را به روی تهدید مداخله خارجی می بندد.

اتهامات موجود در این داستان روز دوشنبه به دوره سوال در مجلس عوام منجر شد. پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران از جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور پرسید که چرا دولت زودتر در مورد تهدیدهای چونگ و خانواده‌اش اقدامی انجام نداده است.

«دولت او یادداشت کوتاهی تهیه کرد که این تهدیدها را در معرض خطر قرار داد [Chong’s] خانواده دو سال پیش،” Poilievre گفت.

“و با این حال دیپلماتی که برای مجازات خانواده یک نماینده کانادایی تلاش می کرد، هنوز در کانادا است در حالی که نخست وزیر می توانست او را اخراج کند. چرا او این دیپلمات را اخراج نکرد؟”

ترودو پاسخ داد که به دنبال داستان گلوب اقدام کرده است. او جزئیات خاصی ارائه نکرد.

ترودو گفت: «کاملاً غیرقابل قبول است که هر کانادایی در معرض ارعاب یک قدرت خارجی، به ویژه تهدید علیه خانواده و خانواده اعضای پارلمان قرار گیرد».

به همین دلیل است که صبح امروز با انتشار گزارش‌ها، بلافاصله از مسئولان خواستم که این گزارش‌ها را پیگیری کنند و به اصل موضوع بپردازند.»

پویلیور با متهم کردن ترودو به اقدامی که تنها پس از علنی کردن این موضوع توسط رسانه ها پاسخ داد. پویلیور افزود که یادداشت توجیهی CSIS در این داستان می گوید که پکن کانادا را به عنوان یک “هدف با اولویت بالا” برای مداخله می بیند.

مردی با کت و شلوار و کراوات آبی با عینک در یک اتاق مجلس ایستاده است.
پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران، جاستین ترودو، نخست‌وزیر را متهم کرد که در مورد گزارشی مبنی بر تهدید دولت چین خانواده یک نماینده محافظه‌کار اقدامی نکرده است. (آدریان ویلد/ مطبوعات کانادا)

پویلیور گفت: «همان یادداشت توجیهی دو سال پیش نشان داد که پکن کانادا را به‌طور منحصربه‌فردی در برابر مداخله‌های خود آسیب‌پذیر می‌داند، زیرا ما هیچ قانون مداخله خارجی برای جلوگیری از آنها نداریم».

پویلیور خاطرنشان کرد که ایالات متحده و استرالیا برای مقابله با مداخله خارجی، ثبت نام عوامل خارجی ایجاد کرده اند، اما کانادا این کار را نکرده است. ترودو پاسخ داد که دولت در حال رایزنی در مورد ایجاد آن است.

دفتر ترودو و آژانس امنیتی فوراً به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند و مطبوعات کانادا به طور مستقل ادعاهای منتشر شده در گلوب اند میل را تأیید نکرده اند.

چین در سال 2021 چونگ را تحریم کرد و او را از ورود به این شهرستان منع کرد و شهروندان چینی را از تجارت با او منع کرد.